Sushi Striker: The Way of Sushido

Over enkele weken brengt Sushi Striker: The Way of Sushido een eigenaardig doch interessant concept naar Nintendo Switch en Nintendo 3DS. Het spel dat Nintendo in 2017 nog alleen voor Nintendo 3DS aankondigde, dook tijdens de Nintendo Direct van maart weer op en ditmaal ook voor Nintendo Switch. Sushi Striker: The Way of Sushido creëert als Conveyor Belt Sushi Puzzle Action-game zowaar een eigen genre voor zichzelf, waarin je borden sushi voorbij ziet schuiven op lopende banden, deze per kleur probeert te combineren in stapels, om ze vervolgens in het gezicht van je opponent te gooien. Knotsgek, maar verbazingwekkend vermakelijk! Vorige week verscheen een demo van het spel in de eShop van de Nintendo Switch en dus probeerden wij dit spel uit.

De demo begint met een verhalende cutscene die meteen benadrukt hoe waardevol en onmisbaar sushi is, zo waardevol zelfs dat er een oorlog om uitbrak. Dan ontmoet hoofdpersoon Musashi een zogenaamde Sushi Striker genaamd Franklin, die hem een stukje sushi laat proeven, waarna Musashi verliefd wordt op dit goddelijke voedsel. Wanneer de Empire (ofwel sushimonopolisten) Franklin gevangen nemen, is het aan Musashi om de strijd voort te zetten. Als Sushi Striker probeert hij sushi te verspreiden naar zoveel mogelijk mensen. De gekkigheid van het verhaal, gecombineerd met de nodige humor maakte het verhaal in deze demo een genot om te volgen. De vormgeving van het verhaal, met van tijd tot tijd mooie en kleurrijke cutscenes, heeft een duidelijk anime-feel en werkt uitstekend. En natuurlijk kun je niet om de muziek heen: ook hier bemerk je een duidelijk Japan-factor, maar dat is geen slechte zaak. Het is moeilijk om niet in een vrolijke stemming te raken wanneer het openingslied in je oren klinkt.

Combineer, en smijten maar!

Terwijl je vordert in het verhaal, kom je regelmatig gevechtsmomenten tegen. Hierin strijdt je met sushi, vóór sushi. Je staat tegenover je tegenstander en het is de bedoeling om sushi met dezelfde kleur te linken. In totaal zijn er zeven lopende banden, drie per persoon en één gedeelde. Deze gedeelde band zorgt voor een leuke extra interactie, omdat je zomaar dat nodige stukje sushi voor iemands neus kan wegkapen. Heb je eenmaal wat stapels sushi bemachtigd, dan is het hoog tijd om deze over het veld heen te werpen richting je tegenstander om hem te bezeren. Hoe meer sushi je linkt, hoe hoger je stapels en hoe groter de aangerichte schade. Wie als eerste de levensbalk van zijn tegenstander leeg krijgt, komt als winnaar uit de bus.

Met speciale vaardigheden die aan je Sushi Sprite zijn gekoppeld, kent het spel meer diepgang dan je het op het eerste oog zou denken. De twee Sprites die je in de demo tegenkomt laten je bijvoorbeeld alle sushiborden dezelfde kleur aannemen en alle sushi tijdelijk veranderen in snoepgoed, waarmee je je eigen levensbalk terug aanvult. Je kunt drie Sushi Sprites tegelijkertijd koppelen aan Musashi, zodat je ten alle tijden diverse vaardigheden tot je beschikking hebt. Het wordt zeker interessant om te zien welke vaardigheden we nog meer kunnen gebruiken in Sushi Striker: The Way of Sushido. De demo toont nog een andere techniek die het spel dynamisch maakt. Wanneer je op één bepaald punt blijft drukken – en dus niet beweegt – versnellen de lopende banden, zodat nieuwe sushi sneller tevoorschijn rolt. Tel je hierbij op dat je slechts zeven seconden de tijd hebt om combinaties te maken, dan begrijp je dat dit een vitaal element is.

Met je vingers of met een stick?

Sushi Striker: The Way of Sushido op Nintendo Switch geeft je twee keuzes wat betreft besturing. Allereerst kan je het spel volledig spelen met aanraakbesturing. Om combinaties te maken sleep je je vinger eenvoudigweg van het ene bordje naar het andere. Om vervolgens je sushi te werpen, druk je op je stapels onderaan en schuif je je vinger verticaal over je scherm. Ook speciale vaardigheden activeer je met een simpele aanraking. De andere methode laat je de a-knop ingedrukt houden en met de joystick bewegen tussen bordjes om combinaties te maken. Hoewel beide erg fijn werken, heeft de besturing middels het touchscreen mijn voorkeur omdat het sneller en meer intuïtief aanvoelt. Speel je echter niet graag via het touchscreen of liever op het grote scherm, dan hoeft je je zeker geen zorgen te maken dat er geen goed alternatief is.

Voorlopige conclusie

Als de demo me iets heeft geleerd, dan is het wel dat Sushi Striker: The Way of Sushido een diepgaander spel is dan ik aanvankelijk had verwacht. Hierin zetten trailers je wellicht op het verkeerd been, aangezien het daarin soms meer weg heeft van een geinige minigame voor tussendoor. Het ziet er echter naar uit dat deze game veel meer is dan dat. Allereerst vertelt het een grappig en interessant verhaal, dat een erg sterke uitwerking kent. De gameplay is daarnaast best aanstekelijk en met verschillende technieken, zoals het versnellen van de lopende band en de inzet van speciale vaardigheden, komt er toch ook wel wat tactiek bij kijken. De game laat je verder ook verschillende Sushi Sprites bemachtigen en deze levelen, zodat je naar eigen inzicht een goed team kan vormen. Wie in is voor een smaakvol puzzel-actie spel met knotsgek verhaal mag zich zeker verheugen op deze excentrieke titel.

Probeer Sushi Striker: The Way of Sushido zelf uit door de demo te downloaden in de Nintendo Switch eShop.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

0

Media Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

26-04-2024

1

Jeroen

Another Lost Phone: Laura’s Story

0

Review Another Lost Phone: Laura's Story

28-05-2018

0

Redactie

Urban Trial Playground

0

Review Urban Trial Playground

27-05-2018

0

Redactie

Reageer als eerste!