Super Mario Odyssey

  • Preview

  • 20 sep 17 om 15:15

  • Icelos

  • 0

Hoewel Nintendo de afgelopen jaren de 3D Mario-games wat meer op driedimensionale versies van 2D Mario-spellen liet lijken, treedt het gloednieuwe Super Mario Odyssey in de voetsporen van de klassiekers Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. De levels hebben een open-wereldstructuur en Mario’s gebruikelijke moveset krijgt een forse upgrade. Ik kreeg het voorrecht de game uitgebreid te mogen spelen bij Nintendo en ik kwam er al snel achter dat de game wel meer dingen anders doet dan zijn voorgangers.

Het Hoedenrijk, zoals te zien in de Nintendo Direct van 14 september.

Ik ging op reis met de Odyssee, een rood luchtschip in de vorm van een hoed, en ik kreeg zelfs een gids! Hij leidde mij langs drie koninkrijken in het spel. De eerste stop was het Hoedenrijk, waar Mario zijn avontuur begint. Het spel is net als de laatste paar Mario-spellen volledig speelbaar in het Nederlands en dit valt al direct na de openingsanimatie goed op, omdat de game behoorlijk meer dialoog bevat dan eerdere games met de besnorde loodgieter, die hun verhaal vooral vertelden met behulp van lichamelijke expressies en geluidjes. Super Mario Odyssey is natuurlijk geen honderd uur durende RPG, maar wel valt al vanaf de eerste minuut op dat deze game haar verhaal en dialoog anders aanpakt dan haar voorgangers. Door de levels heen kun je met personages praten en ook voor baasgevechten komen soms enkele spraakuitwisselingen voor; de trend zet zich de hele game voort. De Nederlandse vertaling – voor zover wij die tot nu toe hebben gezien – is ijzersterk; er zijn veel woordgrappen, emoties en uitdrukkingen die op een leuke en soms zelfs sluwe manier worden gebruikt. Ik heb meermaals (heel hard) moeten grinniken om de woorden op het scherm.

Het Hoedenrijk

Het vreemde Hoedenrijk voelt nogal kil aan dankzij de donkere nachthemel en de kale grijswitte heuvels. Hier krijg je alle tijd om de besturing onder de knie te krijgen – rondwandelen en springen vraagt gewenning, maar oefening baart kunst. Ook ontmoet je hier Cappy, een sprekende hoed wiens zusje door Bowser is ontvoerd. Mario en Cappy bundelen hun krachten om Bowser te verslaan en de dames te bevrijden. Cappy beschikt over de vaardigheid om andere personages en objecten over te nemen, wat een oneindig grote bron van nieuwe mogelijkheden met zich meebrengt. Zo kun je een kikker overnemen om ineens vele malen hoger te springen, waardoor je plekken kunt bereiken waar je anders nooit bij komt. Elk personage en object heeft zijn eigen set aan vaardigheden, sterke kanten en zwaktes.

Het Kookrijk.

Het Kookrijk

Uiteraard zijn er in het Hoedenrijk ook veel hoeden te ontdekken, maar daar hadden we geen tijd voor: nadat ik de eerste minibaas had verslagen stond mijn gids te popelen om mij andere delen van deze grootse game te laten zien en we maakten het eerste ritje met de Odyssee. Naar het Kookrijk! Hier loopt alles letterlijk in de soep en het is aan Mario en Cappy om een groot plak vlees terug te halen van een kwaadaardige vogel die dit ingrediënt heeft gestolen. Zonder dit stukje vlees hebben de inwoners van het Kookrijk hun recept niet af, een goede taak voor onze helden. In elk koninkrijk krijg je aan het begin een probleem voorgeschoteld dat je moet proberen op te lossen. Door bepaalde doelen te bereiken en bazen te verslaan, ontvang je Power Moons, die je nodig hebt om naar het volgende koninkrijk te gaan.

Het terughalen van dat stukje vlees is echter geen gemakkelijke taak. Al snel kom je voor een grote lavapoel te staan waar je met geen mogelijkheid omheen kunt. Hoe ga je dit oplossen? Mario had de hoop opgegeven, maar gelukkig springt Cappy bij. Hij kan een lavabal overnemen en door de lava zwemmen. Voordat je naar de overkant zwemt, is het handig om eerst even goed naar links, naar rechts en naar boven te kijken, want de koninkrijken zitten bomvol geheime items en optionele Power Moons (die wel meetellen om toegang te krijgen tot het volgende level).

Mario als lavabal, zoals te zien in de Nintendo Direct van 14 september.

 

De kleine lavabal kan echter niet het land op, dus pakt Mario snel weer de benenwagen. Daar komen een stel Goomba’s aangerend. Instinctief druk ik al op de A-knop om er bovenop te springen. Een andere optie is echter om de Goomba over te nemen. Denk echter niet dat de andere Goomba’s je niet meer herkennen, hoor! Tijd om alsnog te springen. Goomba’s springen een stuk trager en minder hoog dan Mario, maar desondanks lukt het toch bovenop een andere Goomba te komen. En bovenop nog een andere, en nog een andere. Al snel ontstaat er een hele toren van Goomba’s. Verderop staat een Goomba-meisje; kijk, dat is interessant. Hiervoor moet ik nog wel over een stuk lava heen, maar we zijn in het Kookrijk en gelukkig ligt er een maïskolf in de lava waarover we kunnen lopen. De besturing vraagt zoals eerder vermeld wat gewenning en hoewel ik aan het einde van de speelsessie echt het gevoel had in het lichaam van Mario te zijn gestapt, kwam deze uitdaging iets te vroeg. Het resultaat is vijf Goomba’s die bovenop elkaar staan, die onderweg naar een Goomba-meisje in de lava wankelend op een maïskolf staan te dansen en vervolgens in de lava terecht komen… Het zit de Goomba’s ook nooit mee.

Het Strandrijk.

Het Strandrijk

Na dit voorval waren we gelukkig nog steeds welkom in het Kookrijk, maar nadat we onze beloften hadden vervuld, zijn we toch maar snel verdergegaan naar het Strandrijk. Een tropische zee en een zonovergoten strand wachten op je! In de zee krioelt het van Cheep Cheeps en zee-egelachtige wezens die ik met de retrokennis van een dode mus niet kon identificeren. Die laatste spuiten fikse waterstralen, die bepaald niet goed zijn voor de gezondheid. Gelukkig kun je ze ook in je voordeel gebruiken. In het midden van het rif mixt een gigantische pot magisch water vanuit vier waterbronnen die op het strand staan. Een boze octopus heeft deze pot echter geclaimd en de bronnen zijn afgesloten met dikke kurken. Geen zin om de Blooperachtige aan te pakken? Je kunt ook gewoon lekker rondzwemmen in het water, op zoek naar verborgen schatten. Mario heeft echter ook zuurstof nodig, waardoor je onder water niet oneindig lang kunt zwemmen. Gelukkig zijn er genoeg luchtbellen te vinden en als die er even niet zijn, dan laat je Cappy gewoon een Cheep Cheep overnemen. Je hebt geen last van zuurstofgebrek en je beweegt op deze manier bovendien een stuk sneller en behendiger in het water.

Kijk, de fotomodus!

De fotomodus

Na ook een hele tijd in het Strandrijk te hebben doorgebracht – net vakantie! – zat de tijd er op. Toch was er nog één functie over, aldus mijn gids: de fotomodus. Alsof de screenshotknop op de linker Joy-Con nog niet genoeg is? Nou nee, inderdaad. De fotomodus kun je op ieder willekeurig moment activeren. Het spel pauzeert en je kunt direct de meest toffe kiekjes maken. Naast in-, uitzoomen en de camera 360 graden te kunnen draaien, bevat de fotomodus nog iets bijzonders. Je kunt filters kiezen, zoals bepaalde lenzen en tekenmateriaal, waaronder aquarelverf. De plaatjes zien er schitterend uit en enkele hiervan zijn onder het artikel te bekijken. De filters van retroconsoles van Nintendo maken me vooral enthousiast. Zo kun je je foto uit Super Mario Odyssey de stijl meegeven van een SNES-spel of een Game Boy-game. Je kunt ontzettend veel mixen en matchen en ik kan niet wachten totdat het internet vol staat met de meest bijzondere en creatieve foto’s van de community.

Voorlopige conclusie

Eigenlijk ligt de kern van Super Mario Odyssey in het benutten van je omgeving. Onderzoek alle hoeken en gaten om alle Power Moons te verzamelen, extra levenshartjes te verdienen of een grappige minigame te ontdekken; probeer vijanden niet te ontwijken of uit de weg te ruimen, maar maak gebruik van hun kwaliteiten dankzij de unieke vaardigheid van Cappy. Na de game anderhalf uur te hebben gespeeld, is dat de boodschap die het spel voor mijn gevoel probeert over te brengen. Uiteindelijk speel je Super Mario Odyssey niet alleen uit, maar met behulp van tientallen NPC’s en vijanden. Na deze magische wereldreis kunnen we niet anders dan nagenieten. Vanaf 27 oktober mogen we aan de slag met de volledige game.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Eiyuden Chronicle krijgt vervolg ondanks overlijden van bedenker

0

Nieuws Eiyuden Chronicle krijgt vervolg ondanks overlijden van bedenker

19-04-2024

2

Rik

SteamWorld Dig 2

0

Review SteamWorld Dig 2

22-09-2017

0

Daan

Pokkén Tournament DX

0

Review Pokkén Tournament DX

18-09-2017

0

Redactie

Reageer als eerste!