Header Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 - In drie stappen je eigen level bouwen

  • Preview

  • 19 jun 19 om 15:21

  • Erik

  • 0

Ah goedendag, beste lezer. Vandaag gaan wij het hebben over levels bouwen in Super Mario Maker 2. Deze platformer zit boordevol content. En dit allemaal dankzij jullie zelf! Daarom vertel ik je hoe je in drie stappen je eigen level bouwt.

Bouw in drie stappen je eigen level in Super Mario Maker 2

Stap 1: Kies je stijl & thema

We beginnen met misschien wel de meest belangrijke leidraad voor het bouwen: de stijl. Dit werkt niet alleen als oogstrelende (of ouderwetse) aankleding van je level – het bepaalt ook Mario’s bewegingen! In New Super Mario Bros. kan hij bijvoorbeeld zijn kenmerkende twirl, waardoor je nét ietsjes verder kunt springen. In Super Mario World kan ‘ie Koopa-schilden precies omhoog schoppen en in Super Mario Bros. 3 kun je extra hoog en ver springen als het P-metertje onderin helemaal gevuld is. Om over de acrobatische toeren die hij in de nieuw toegevoegde stijl Super Mario 3D World uithaalt, nog maar te zwijgen: koprollen, salto’s – niets is hem te gek. Houd de bewegingen van de besnorde loodgieter in je achterhoofd, bij het maken van een level!

Maar dit is natuurlijk nog niet alles: je moet je level ook nog een thematisch jasje aan doen. Nieuw in Super Mario Maker 2 zijn bijvoorbeeld een woestijn- en ijsthema. Ik raad je zeker aan deze eens te proberen; zelfs in het oeroude Super Mario Bros-stijltje is het net of je door een zandvlakte dwaalt. Koppel hier ook een kek, speciaal voor deze game ontworpen, muziekje aan – en de illusie is compleet. Het meest bijzondere nieuwe thema bevindt zich echter in de bossen. Hier kun je namelijk een laagje water toevoegen! Met een speciaal metertje kun je dit doen stijgen of dalen. Oh, en dan heb ik het niet eens over de bijzondere nachtmodus gehad, die je aan ieder level kunt toevoegen. Zie jij de mogelijkheden al voor je?

Stap 2: Geef het level vorm

Stijl en thema check? Dan kan het bouwen beginnen! Een level speelt zich doorgaans van links naar rechts af. Wat druk op de speler uitoefenen? Je kunt je creatie ook automatisch laten scrollen, waarbij je zelfs de camerahoek mag bepalen. Daarnaast kun je een subgebied toevoegen: hiervoor plaats je een groene pijp en laat je Mario hierin gaan. Het leuke? Dit stukje kun je weer een eigen thema geven. Het nog leukere? Je kunt dit gedeelte ook verticaal laten scrollen! Wil je Mario in de diepte laten vallen of een naar boven scrollend level maken – dit is helemaal mogelijk! Je hebt hiervoor nét iets minder ruimte dan het horizontale gedeelte (als ik mijn meetskills mag geloven), maar dat mag de pret niet drukken.

Vervolgens is het natuurlijk de bedoeling dat je je level vol gooit met elementen als Goomba’s, vraagtekenblokken, zwevende giga-Bowsers en blaasgrage wolkjes – alles zodat je er een (on)speelbaar geheel van maakt. Hierbij is Super Mario 3D World extra bijzonder: deze kent allerlei bouwsteentjes die de andere vier games niet hebben, zoals glazen pijpen en stekende bijtjes. Hoe je dit allemaal plaatst? Nu ga ik je niet de kundige kneepjes van het bouwvak leren (daar is de verrassend uitgebreide tutorial bij de game veel beter in), maar ik kan je wel uitleggen hoe dit werkt. In Super Mario Maker gebruikte je voor het bouwen de aanraakscherm van het Wii U GamePad en een stylus. Technisch gezien kan dit op de Nintendo Switch ook, maar ik vermoed dat de meesten gewoon hun vinger gebruiken. En… dit vingerwerk werkt eigenlijk bijna net zo precies als het origineel! Vakjes zijn lekker groot en je sleept met het grootste gemak rijen Koopa’s op je scherm.

Minder fijn? Je merkt al snel dat de Nintendo Switch best zwaar is met één hand, zeker als je ‘m traditioneel vasthoudt (hand helemaal links)! Of dit went gaan we in de uiteindelijke review zien. Gelukkig heeft Nintendo ook een tweede besturing toegevoegd: knoppen! Jawel, in Super Mario Maker 2 kun je gewoon met een welgemikte druk op de knop een level in elkaar steken. En… ook dit knoppenweek werkt bijna net zo precies als het origineel! Voor oudgedienden is het ongelofelijk wennen, dat zeker. Je zit ongetwijfeld heel vaak per ongeluk met de hoogte van het level te klooien, voordat je je bedenkt dat je eerst op X moet drukken om een element door je scherm te bewegen.

Stap 3: Deel ‘m met de wereld

Heb je eenmaal iets gebouwd waar je trots op bent? Dan kun je ‘m een titel geven en op het wereldwijde web slingeren. Twee voorwaarden voordat je dit mag doen: ten eerste moet je je level eerst uitspelen voordat je ‘m kunt delen. Met een checkpointvlag moet je ‘m ook vanaf daar nog een keer finishen. Ten tweede, en knoop dit goed in je achterhoofd, heb je een Nintendo Switch Online-abonnement nodig. Anders kunnen je vrienden er alleen bij je op de bank van genieten! Juist het feit dat je ‘m online kunt delen, geeft Super Mario Maker 2 zo’n charme. Het eerste deel is niet voor niets zo’n succes geworden!

Heb je ‘m eenmaal online gegooid, begint de pret pas echt. Je kunt namelijk precies zien hoe anderen jouw level ervaren! Zo zie je hoeveel mensen ‘m voltooid hebben, hoe snel ze dit doen én waar ze allemaal dood zijn gegaan. Nieuw voor deeltje twee is dat je ook een voorbeeld van je level in kunt duiken om precies te zien waar mensen faalden. Miiverse is helaas niet meer, maar mensen kunnen gelukkig ook op de Nintendo Switch uitgebreid je level beoordelen met een Like of een reactie. Vinden ze ‘m stom? Dan kun je zelfs een ‘Meh…’ krijgen. En weet je wat, beste lezer, zulke uitgebreide feedback smaakt naar meer, dat kan ik je wel vertellen. Wat kun je aan je level veranderen zodat men ‘m nóg toffer vindt?

Voorlopige conclusie

Super Mario Maker 2 wordt iets heel bijzonders, jongens en meisjes. Dat merk je alleen al aan al die extra zaken die Nintendo toevoegt om het levels bouwen nóg toffer te maken. Een nachtmodus, verticaal scrollende levels, een hip bosthema en zelfs een compleet nieuwe stijl in Super Mario 3D World. Het doet me vooral deugd dat het nauwelijks onder lijkt te doen voor die (toch wel) superieure Wii U-besturing. Ook met de knoppen en je vingers komt tot nu toe aardig uit de verf – al moet je wel goed oefenen. Het goed begin is het halve bouwwerk, zeggen ze ook wel. Ik kan daarom ook niet wachten om het met je over de rest van de game te hebben (lees als voorproefje mijn eerdere preview)!

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

0

Media WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

18-04-2024

1

Dennis

Pokémon Sword & Shield

0

Preview Pokémon Sword & Shield

20-06-2019

0

Daan

PixArk – Prehistorische gameplay

0

Review PixArk - Prehistorische gameplay

18-06-2019

1

Icelos

Reageer als eerste!