Header Super Mario Maker 2

Super Mario Maker 2 - Een (bouw-)sprookje in de maak

  • Preview

  • 28 mei 19 om 15:00

  • Erik

  • 0

Nog maar een maandje tot Super Mario Maker 2, jongens! Op de N1-redactie kunnen we haast niet wachten. Je kunt je wel voorstellen dat er dan ook behoorlijk wat jaloerse blikken gingen richting Mitch en Erik, die ‘m als een van de allereerste ter wereld mochten uitproberen op het hoofdkantoor van Nintendo Benelux. Na het proeven van de level-editor, verhaalmodus én multiplayer is hun glimlach nog steeds niet van het gezicht af te krijgen.

Soms denken wij nog wel eens met weemoed terug aan de Wii U-dagen. Wat was het toch mooi geweest als dit sprookje een mooi einde had gekregen. Het heeft helaas niet zo mogen zijn. Toch kreeg dit speeltje, die nagenoeg niemand in bezit had, het met Super Mario Maker voor elkaar om werkelijk het hele internet in zijn greep te houden, ergens richting het einde van 2015. Ineens viel alles wat Nintendo met de Wii U voor ogen had, op zijn plek. Het tweede scherm had eindelijk écht nut als gereedschap om levels te bouwen, de online modus was een paradijs aan Nintendo-magie én een slimme implementatie van Miiverse zorgde ervoor dat elke speler zich onderdeel voelde van een leuke (en kritische!) community. Even was je trots als fan, dat je zo’n Wii U in bezit had.

Een snelle bouwcursus

De beperkte Wii U-doelgroep zorgde er helaas ook voor dat maar weinige zelf deze magie ervaarden. Wat stiekem voor Super Mario Maker 2 ook een groot voordeel is: het concept blijft zo ook met dit tweede deel fris. Welk concept, vraag je? Ahem, even een Maker-spoedcursus. Jij waant jezelf een veredelde Miyamoto, waarbij je helemaal vrij bent om een 2D Mario-level te bouwen. Hierbij dienen bekende Mario-titels als Super Mario 3D World of het aloude Super Mario Bros. 3 als sausje voor je knutselwerk. Of sausje? Er zitten zelfs wat gameplay-elementen in verstopt, die uniek zijn voor elk thema (denk aan de bekende lucht-twirl in New Super Mario Bros. U). Onthoud hiervoor één ding: alles is mogelijk. Die nachtthema’s, hellingen, Koopa raceauto’s en luchtblazende wolkjes uit de Nintendo Direct? Ze zijn nog maar het topje van de ijsberg. Maar daarover meer in de uiteindelijke recensie.

Ditmaal kun je overal en op elk moment knutselen; onderuit gezakt op de bank, op reis én natuurlijk gewoon op de televisie zelf. Via het aanraakscherm bouwt als vanouds precies (Mitch had vrijwel direct een doldwaas parkoers gecreëerd), maar via de knoppen is wel even wennen. Je bestuurt namelijk in eerste instantie niet de cursor, maar gaat door de icoontjes aan de boven- en zijkanten van het scherm. Vervolgens kun je pas echt die snode Goomba plaatsen of door je level scrollen. Uit automatisme wilde ik telkens, voordat ik überhaupt iets selecteerde, de hele tijd met de Circle Pad door het level bewegen. Rick van Nintendo verzekerde mij echter dat dit na wat oefening zelfs nog fijner werkt dan het aanraakscherm. Dat biedt hoop!

Werk aan de winkel

Voor wie meteen aan de slag wil, is er gelukkig direct een hoop vermaak paraat. Allereerst is daar de verhaalmodus. Niemand weet hoe, maar opeens is het kasteel van Prinses Peach verdwenen! Jij laat dat natuurlijk niet zomaar gebeuren. Helaas is het bouwen van een nieuw kasteel vrij duur, dus er zit niets anders op dan steentje voor steentje een nieuwe bij elkaar te sparen. Dit doe je door speciaal door Nintendo gecreëerde Mario-levels te spelen. En potverdorie, wat zit hier nu al een stuk vernuft achter. Gebieden zijn opgebouwd op de klassieke The Big N-manier: je wordt geïntroduceerd aan een bepaald element, waarna deze steeds slimmer (en ietsjes moeilijker) wordt uitgewerkt.

Super Mario Maker 2 tank level

Herinner je je bijvoorbeeld die On-Off-Switch? Het tweede level laat je direct zien wat hier allemaal mee mogelijk is. Niet alleen veranderde dit het gebied in een soort puzzel-platformer; het gaf het ook wat rust, wat voorzichtigheid. Springen vereist ineens een stuk meer timing, als je die Piranha Plant in de afgrond wil laten vallen of die ster te pakken wilt krijgen. Op deze manier maak je ook kennis met het thema Super Mario 3D World, dat radicaal verschilt van de overige vier thema’s. Zo kan je hier op muren klimmen als Kat Mario én zit het bomvol vijanden die nergens anders te vinden zijn. De levels die wij speelden waren wel écht bedoeld ter introductie van een bepaald voorwerp of thema, dus uitdaging zat er nauwelijks in. We zijn dan ook ontzettend benieuwd wat voor creatiefs Nintendo uiteindelijk allemaal weet te verzinnen.

Genieten voor (meer dan) twee

Wij zagen dit beide niet aankomen, maar dit lijkt zonder twijfel de leukste toevoeging van Super Mario Maker 2. Een tweede, derde en zelfs vierde speler verandert de dynamiek van het spel volledig. Oh jongens, wat hebben wij met z’n vieren genoten. Multiplayer is onderverdeeld in twee standen: racen én samenwerken. In eerstgenoemde heb je elk je eigen scherm en probeer je zo snel mogelijk het einde te bereiken. Dit is werkelijk waar geweldig, zeker omdat je elkaar ook heerlijk in de weg kunt zitten. Het eerste level dat we speelden, liet ons bliksemsnel in een Lakitu-wolkje springen en deze door een puntig obstakelparkoers manoeuvreren. Snelheid was een must; voor je het wist, verdween het wolkje alweer. Heerlijk competitief!

En de tweede modus? Die lijkt meer op New Super Mario Bros. U: je deelt een scherm en springt chaotisch naar het einde. Hierbij kun je natuurlijk je medespelers oppakken en in een afgrond gooien. Elk denkbaar level is op deze manier te spelen. Of het de speelbaarheid van een creatie ten goede komt, valt te bezien, maar leuk is het zeker! Goed om te weten: deze stand is ook lokaal op één enkele Nintendo Switch te spelen! Oh jongens, wat ligt er een hoop moois in het verschiet.

Voorlopige conclusie

Aan de lengte van de impressie, kun je ons enthousiasme voor deze titel misschien wel opmaken. Er is ook zoveel moois toegevoegd! Vooral de multiplayer lijkt vooralsnog een ijzersterke additie; lekker chaotisch en competitief. Het is geweldig om met z’n vieren door een level te snellen en á la Mario Kart als eerste over de finish proberen te komen. En die nieuwe verhaalmodus? Door de aankleding én de slimme uitwerking was het net alsof we een volledig nieuwe 2D Mario-platformer aan het spelen waren. We konden Super Mario Maker 2 maar kort ervaren, maar zijn nu al laaiend enthousiast. Het gaat een mooie zomer worden voor de Nintendo Switch.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Paper Mario: The Thousand Year Door – Vier uur genieten

0

Hands-on Paper Mario: The Thousand Year Door - Vier uur genieten

25-04-2024

3

Coen

Team Sonic Racing – In de Schaduw van de Snor

0

Review Team Sonic Racing - In de Schaduw van de Snor

31-05-2019

0

Mitch

Final Fantasy X/X-2 HD Remaster – Twee geweldige avonturen om mee te nemen

0

Review Final Fantasy X/X-2 HD Remaster - Twee geweldige avonturen om mee te nemen

27-05-2019

1

Dreon

Reageer als eerste!