Het verhaal van SteamWorld Quest is geschreven door de man achter de omschrijvingen van de SteamWorld Heist-hoeden, en dat valt te merken ook. De verhaallijnen zijn compleet over de top en de meeste grappige die ik ooit ben tegengekomen in een demo. Onze ”held” praat constant in de derde persoon, denkende dat ze de top al heeft bereikt. Het hoofdpersonage wil zo graag lid worden van de Guild, zo graag zelfs dat ze op een dodelijke missie gaat. Haar vrienden nemen dat niet geheel in dank af, en die spanning is hoe de game zichzelf verder ontwikkeld. Een ding is absoluut duidelijk: een groter kwaad kijkt vanuit de schaduw mee. Wat dat kwaad is en hoe het bestreden kan worden, dat weten we nog lekker niet.
Vechten met kaarten
Iets wat we wel zeker weten zijn de ins en outs van het gevechtssysteem. De kaart-gevechten zijn de manier waarop je interacties voert met vijanden tijdens je reis, en er zijn vele details die je zult moeten onthouden. Om te beginnen, elk personage heeft maar een gelimiteerd aantal kaarten tot zijn/haar beschikking. Deze zul je correct moeten beheren, want elke verandering telt. Met een aanval verkrijg je een Gear en die zijn nodig om betere kaarten te activeren. Het is slim om een mix van Gear bij je te dragen en geen kaarten, zodat je goed op verschillende aanvallen kunt anticiperen. Daar komt bij dat een extra kaart wordt toegevoegd aan de aanval als je een rits van dezelfde soort kaarten gebruikt. Wat deze speciale kaart doet, ligt aan de crew member die hem gebruikt.
In de demo’s die ik te spelen kreeg, had ik toegang tot drie verschillende personages. De eerste focust zich op verdedigen en aanvallen met een zwaard, een ander focust zich op magische schilden en magie en als laatste hebben we de bruut die slagen kan incasseren. Belangrijk is het om te focussen op een personage, om vervolgens te plannen voor de volgende. Dit doe je door kaarten bij elkaar te brengen en ze te wisselen waar dat mogelijk is. Je kunt op de min-knop drukken en zien wat de kaarten doen, zodat je een gedegen keuze kunt maken. Uiteraard kan het niet altijd de goede kant op gaan, maar opnieuw, daar moet je op anticiperen. Het Gear-systeem zorgt ervoor dat je in de perken blijft en niet zomaar de meeste krachtige aanvallen kan uitvoeren. Een mix aan offensieve en defensieve aanvallen, plus verscheidene elementen, is bijna noodzakelijk om geruisloos het einde te bereiken. Een deck van een personage bestaat maar uit acht kaarten, dus je zult duidelijke keuzes moeten maken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!