Sparklite

  • Preview

  • 6 sep 19 om 21:07

  • Mitch

  • 0

Een écht nieuw tweedimensionaal Zelda-avontuur, hoe lang wachten we daar eigenlijk al op? Zoals wel vaker proberen indies dat gat te dichten, maar ontwikkelaar Merge Games belooft meer dan enkel een simpele kopie. Op de Gamescom kreeg ik een uitgebreide demo van het charmante Sparklite en diens levendige wereld. Een demo die duidelijk maakte dat dit een Nintendo Switch-spel is om op je Sheikah-radar te zetten.

Wij hebben olie en stroom, maar in de milieuvriendelijke wereld van Geodia werkt alles met Sparklite. Dit blauwe, gloeiende goedje is de levenskracht van de planeet en de inwoners hebben geleerd om hier vreedzaam mee samen te leven. Tenminste, totdat een naamloze Baron het spul massaal begint te minen om oorlogsmachines te bouwen, ten koste van de natuur. Gelukkig maar, want dat betekent dat jij als het meisje Ada op een Zelda-achtig avontuur mag gaan om de wereld te redden!

Moersleutel
De makers steken het zelf niet onder stoelen of banken: Sparklite is hevig geïnspireerd door Zelda. Ze zijn met name groot fan van A Link to the Past op de Super Nintendo en dat zie je ook direct terug in de intro. De luchtballon waar je mee aan het reizen bent stort neer en je wordt direct gedropt midden in de spelwereld. Dat betekent actie en avontuur en geen ellenlange tutorial-dorpjes. Precies zoals het hoort, wat mij betreft.

Wat daarbij meteen opvalt is dat de besturing en het ‘gewicht’ van Ada erg lekker aanvoelen. Ze slaat met een soort moersleutel en wanneer je daarmee een vijandje raakt, voelt dat erg goed en stevig. Na een paar van dit soort vijandjes te hebben verslagen en wat gewandel kom ik al snel in een soort mini-kerker terecht, waar een zogenaamde Titan mij staat op te wachten. ‘Aha’, dacht ik. ‘Dat moet de eerste bossfight zijn, die zijn nooit zo moeilijk‘. Mijn laatste woorden voordat ik morsdood op de grond lag.

Ontploffende ballonnen
Alle hoop is nog niet verloren, want een soort grijphaak tilt mij tot hoog in de hemel en ik word wakker op een zwevend eiland. Dit eiland heet The Refuge en zoals de naam al doet vermoeden is het een veilige plek in de lucht, ver van alle ellende. The Refuge is je hub-wereld en vanaf hier kun je de diverse landschappen van Geodia’s oppervlakte betreden om uiteindelijk korte metten te maken met alle Titans en de Baron. Als je tenminste uiteindelijk sterk genoeg bent.

Op de oppervlakte zijn nu allerlei kleine tempeltjes en gevechten tegen andere Titanen beschikbaar. Zo kwam ik terecht in een klein gebouwtje waar ik een soort ontploffende ballonnen vrij speelde, die ik uiteraard naar goede traditie meteen moest gebruiken om schakelaars om te halen en verder te komen. Wat opviel was dat deze kerker erg klein was, maar de ontwikkelaar stelde me gerust door te melden dat er ook grotere kerkers in het spel verstopt zitten. Een mix tussen deze twee is wat mij betreft erg welkom.

Dynamische wereld
Erg cool aan deze landschappen is dat ze niet statisch zijn. In tegenstelling tot een zekere iconische Nintendo-schurk laat de Baron in Sparklite je namelijk niet zomaar de wereld redden terwijl hij aan het chillen is in een kasteel. Het doel van het spel is om zijn mechanische Titanen te verslaan, maar iedere keer wanneer je een van deze machines neerhaalt, verandert de spelwereld. Wat er precies verandert kreeg ik nog niet te zien, maar de makers beloven dat het meer zal zijn dan enkel een cosmetische make-over.

Naast het feit dat de overworld verandert, blijft ook The Refuge niet hetzelfde. Deze hub-wereld zal gedurende het spel steeds verder uitbreiden en meer personages huisvesten. Ze bieden daarnaast verschillende diensten aan, van upgrades voor je moersleutel en items tot mini-games. Het is een levendige wereld die meegroeit met de speler en dat is in een notendop wat Sparklite nu al beter doet dan zelfs de beste tweedimensionale Zelda’s.

Voorlopige conclusie:
Sparklite verraste mij erg positief. De makers hebben hier niet zomaar een makkelijke Zelda-kopie neergezet, maar willen er echt iets eigens van maken met een dynamische spelwereld en een RPG-achtig upgrade systeem. De besturing voelt nu al robuust aan en het tempo zit er lekker in. Het is nog even afwachten in hoeverre Sparklite haar ambities kan waarmaken, maar dit charmante spelletje borrelde nu al van de potentie. In de gaten houden!

7

N1-score

  • + The Refugee is een leuke HUB-wereld
  • + Laagdrempelig, maar toch behoorlijk pittig
  • + Gedurfd concept…
  • - …dat helaas niet helemaal uit de verf komt
  • - Inventiviteit én veelzijdigheid gadgets ontbreekt
  • - Vervelende bugs

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

0

Media Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

29-03-2024

1

Mark

Bee Simulator

0

Preview Bee Simulator

07-09-2019

0

Erik

Trials of Mana

0

Preview Trials of Mana

06-09-2019

0

Dre

Reageer als eerste!