Een ongewone combinatie
Sakuna is namelijk een spelletje dat twee hele bijzonder werelden combineert. Aan de ene kant is het een boerensimulator, terwijl de andere zijde als een hack-en-slashgame speelt. Dit is echter niet het enige contrast: als oogstgodin speel je in drie dimensies, terwijl je als vechtende oogstgodin enkel van links naar rechts mag spelen. Het eerste gedeelte heb ik helaas niet kunnen spelen, dus daar zal ik verder weinig over uitweiden (oké, toch een klein beetje: je speelt in een klein, typisch Japans dorpje, waar je rijst kunt planten, koken, socializen met de buurtbewoners en natuurlijk stoere wapens smeden. En dat vechten? Dat speelde nu al verslavend weg!
De levels hebben qua structuur veel weg van een actieplatformer, waar je een flink robbertje mag vechten met Sakuna. Je kunt een krachtige (doch trage) en een bliksemsnelle zwakke aanval uitvoeren. Het leukst is echter haar Celestial Scarf, ofwel hemelse sjaal. Hier kun je zulke heerlijke combo’s mee maken! Met een druk op de sjaalknop kun je je aan vijanden vastgrijpen, bliksemsnel achter ze duiken én ze een welgemikte klap verkopen. Hoewel ik maar een klein half uurtje kon spelen, werkte dit meteen super tof. Helemaal als je ontdekt dat de verschillende posities van Sakuna, alsmede de richting van je pookje, invloed hebben op hoe je de sjaal gebruikt. Handig tijdens een eindbaasgevecht! Daarnaast kan ‘ie je ook makkelijk naar hoger gelegen delen transporteren.
Tijdens deze hack-and-slashsecties (die een groot deel van het spel in beslag nemen), verzamel je ook allerlei schatten en andere voorwerpen. De uiterst joviale man van Marvelous liet ons bijvoorbeeld zien dat er ook verborgen routes in levels zitten, waar zomaar een schatkist verstopt kan zitten. Hetgeen dat je verzamelt, neem je trouwens mee naar de 3D-sectie. Leuk detail: de goederen die je vindt, veranderen met het seizoen. In de herfst kom je misschien een hoop eikels tegen, terwijl dit in de winter iets heel anders kan zijn. Nog een leuk detail: ook de achtergrond past zich aan het jaargetijde aan. De makers beloven dat of het lente of herfst is sowieso veel invloed gaat hebben op de gameplay (moet natuurlijk ook wel, voor een spel dat 50% rijstsimulator is). Hopelijk kunnen we je binnenkort meer over die oogstsecties vertellen!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!