Project Octopath Traveler

0

Square Enix verleent trouwe steun aan Nintendo’s nieuwste console. Meerdere games van de populaire Dragon Quest-reeks komen naar de hybride console, evenals een paar minder bekende titels zoals I am Setsuna, Lost Sphear en nu ook Project Octopath Traveler. De retro-RPG komt zelfs exclusief naar de Nintendo Switch. Onlangs verscheen een demoversie van het spel in de Nintendo Switch eShop. Wat is onze eerste impressie?

Console- en handheld-RPG’s

Square Enix staat bekend om haar retro-RPG’s. Bravely Default kende een retrostijl, net zoals de meeste handheld-RPG’s (Children of Mana, Chrono Trigger, Final Fantasy III) van de Japanse ontwikkelaar. Ofwel op grafisch vlak, ofwel qua gameplay, ofwel qua verhaal innoveren games in Square Enix’ handheldlijn nauwelijks. Enkel console-RPG’s voorziet de studio van wat meer moderne snufjes, zoals we in games als Final Fantasy XV en NieR: Automata zien. Met Project Octopath Traveler brengt Square Enix dus een game in de handheldlijn naar de Nintendo Switch, niet een in de consolelijn. Dat hoeft niets over de kwaliteit van het spel te zeggen, maar wel over de inhoud van de game.

Retro-RPG

Dat Square Enix het unieke Nintendo Switch-spel als een retro-RPG in de markt zet, blijkt al snel een terechte keuze. De eerste muzikale tonen van het spel herinneren je al meteen aan de rollenspellen van weleer. Je komt in een middeleeuwse omgeving terecht, waar post-materiële waarden onderdoen voor bloeddorst en machtslust. Tijdens de demo kregen we de kans om twee van de acht personages te spelen, terwijl ieder personage zijn eigen verhaal heeft. Vrouwelijk danseres Primrose zoekt bijvoorbeeld wraak, terwijl mannelijk strijder Olberic zijn verleden opgraaft. Wij kozen in deze demo voor het verhaal van Olberic en dit start direct in bloedvergiet. Nadat Olberic ontwaakt uit een confronterende droom, begint zijn verhaal.

Turn-based vechten

Olberic heeft als unieke eigenschap, dat hij elke inwoner van het dorp voor een gevecht kan uitdagen. Eenmaal gearriveerd in vijandig terrein, kregen we de mogelijkheid onze nieuw gekochte ijzers eens écht uit te proberen. Het turn-based gevechtssysteem zit in principe goed in elkaar. Je hebt twee typen fysieke aanvallen tot je beschikking, en ook sterkere vaardigheden die tevens tot dezelfde twee typen behoren. Je moet zoeken naar de zwakke plek van je tegenstander(s), om meer schade aan te richten. Voor je sterkere aanvallen verbruik je SP. Door vaker aan te vallen bouwt zich ook nog een zogeheten boostmeter op, waarmee je je aanvallen een stukje sterker kunt maken.

Letterlijk retro

Het spel blinkt vooral uit – enigszins letterlijk – wat betreft grafisch ontwerp. Je speelt weliswaar een retro-RPG, maar de game heeft hier een HD-laag overheen gekregen waardoor de pixelachtige poppetjes scherp en modern ogen. Helaas houdt de moderniteit van de game hier ook op. Veel achterhaalde JRPG-principes plagen dit spel. Ten eerste hebben stemacteurs niet alle dialoog ingesproken. In plaats van de tekst, hoor je een personage een willekeurige kreet roepen, wat na verloop van tijd erg irritant wordt. Ten tweede heeft iedereen met een liefde voor Japanse RPG’s een dergelijke middeleeuwse setting al talloze keren langs zien komen, Project Octopath Traveler voegt hier geen interessante vernieuwingen aan toe. Ten derde bevat dit spel zogenaamde willekeurige gevechten (ook wel ‘random encounters’). Dit betekent dat je nietsvermoedend door de bergen loopt zonder een enkele vijand in zicht, maar er ineens uit het niets een gevecht start. Hier is anno 2017 maar één woord voor: onacceptabel.

Voorlopige conclusie

Project Octopath Traveler ziet eruit als een frisse kijk op de oude Japanse RPG, zoals Square Enix wel vaker tracht. Dit retrogevoel straalt het spel vanaf het begin al uit. Het gevechtssysteem weet te boeien met enkele leuke aspecten zoals zwakheden van vijanden ontdekken, speciale vaardigheden gebruiken en je boostmeter in de gaten houden. Helaas plagen té veel achterhaalde principes van de Japanse RPG dit spel, met name de willekeurige gevechten. Japanse RPG’s gebruiken gelukkig al lang geen willekeurige gevechten meer en ook een retro-RPG moet zich hier anno 2017 niet meer aan willen wagen.

Square Enix houdt nog een enquête om de game te veranderen, dus het eindspel kan er nog een stukje anders uit gaan zien.

Deel dit bericht:

Recente artikelen

0

Review Two Point Campus - Een gezellige boel

19-08-2022

1

Kitty

1

Nieuws Verwacht zondag meer nieuws over Pokémon Scarlet & Violet

19-08-2022

1

Erik

0

Special Fan Friday: bak je eigen vrolijke Pikmin-cupcakes

19-08-2022

1

Rik

Reageer als eerste!