Pokémon: Let's Go, Eevee & Pikachu!

  • Preview

  • 5 sep 18 om 08:00

  • Dyon

  • 0

Toen ik ooit op een middag met iemand binnen de gameswereld aan het lunchen was kwam mij ter ore dat de nieuwste telg in de Pokémon-serie anders zou zijn dan de voorgaande delen. Het zou een remake worden van de originele games, alleen de eerste 151 Pokémon waren vangbaar én er zouden geen wilde Pokémon-gevechten zijn. Mijn eerste reactie op deze verandering was weinig positief en de geruchten bleken waarheid te zijn. Inmiddels heb ik tijdens Gamescom 2018 voor het eerst kort mogen ervaren hoe Pokémon: Let’s go speelt. Was mijn eerste indruk dan toch verkeerd?

 

De demo begon in een huisje wat Route 2 met Viridian Forest verbindt. Zo eigenwijs als ik was wilde ik eigenlijk teruglopen naar Viridian City, maar de superviserende Nintendo-medewerker vroeg me vriendelijk doch dwingend om toch maar naar Viridian Forest te lopen, en zo begon mijn reis door het meest bekende woud uit de Pokémon-serie.

De Kanto-regio

De eerste indruk van het woud dat ik kreeg is dat het veel levendiger is dan dat het ooit is geweest. Pokémon: Let’s Go heeft natuurlijk geen random gevechten meer, in plaats daarvan lopen alle Pocket Monsters vrij rond en deze vernieuwing zorgt voor een nieuwe dimensie in het Pokémon-spel. Behalve dat je je nu ook echt Ash Ketchum waant omdat je de beestjes rond ziet lopen, scheelt het ook veel irritaties uit het verleden, als je voor de duizendste keer weer een Rattata tegen het lijft loopt. Bovenal zorgt deze levende wereld voor een verhoogde sfeerfactor, je wordt gemotiveerd om elk uithoekje van de kaart te bekijken of daar een wilde Bulbasaur rondloopt, want deze loopt tegenwoordig gewoon in Viridian Forest rond.

Wilde Pokémon

De grootste verandering en het grootste kritiekpunt is de nieuwe methode van het vangen en trainen van Pokémon. De methode van wilde Pokémon-gevechten is volledig overboord gegooid en het Pokémon Go-principe van het vangen van de zakmonstertjes is erin gezet. In de korte periode dat ik deze demo heb gespeeld stoorde dit echter niet. Je kunt Pokémon vangen door de Nintendo Switch Joy Con naar voren te werpen, en met de juiste timing kun je hem vangen. Tevens kun je verschillende soorten bessen naar de Pokémon gooien om de vangkans te verhogen. Of dit ook op de lange termijn boeiend blijft is echter maar de vraag, want met de oude opzet kon je nog wel eens Pokémon-aanvallen uittesten in de wilde gevechten, dat kan nu niet meer. Wel is het zo dat met deze wilde Pokémon meer focus komt te liggen op de grootte van de Pokémon, net zoals dat in Pokémon Go het geval is. Als ik er echter goed naar kijk vind ik deze nieuwe manier van vangen heel erg op de oude Safari Zone-opzet, met als uitzondering dat deze Pokémon niet wegrennen. Juist daarom ben ik weer benieuwd of de Safari Zone dan – los van de zeldzame Pokémon – dan nog wel van toegevoegde waarde is in de uiteindelijke versie.

Ik kies jou!

Nadat ik enige stappen heb gezet door Viridian Forest komt direct de eerste Bug Catcher naar mij toegelopen om met mij te vechten. Pokémon gevechten zagen er – op Pokkén na – nog nooit zo goed uit. De gameplay is verder exact hetzelfde als wat je gewend bent van een Pokémon-game op dit gebied, waar uit de nieuwste trailers zelfs is gebleken dat ook andere zaken zoals Mega-evolutie gaan terugkeren. Wat mij betreft is dit een goede zet, want het hele gevechtssysteem van Pokémon stond en staat als een huis.

Pokéball Plus

Het hele spel heb ik gespeeld met de nieuwe Pokéball Plus en ik moet in alle eerlijkheid vertellen dat deze controller mij niet ligt. De analoge stick die erin zit is niet van opperbeste kwaliteit, en tegelijkertijd ligt hij niet fantastisch in de hand. De gimmick dat je écht een Pokéball in je hand hebt en daarmee net als Ash Ketchum je pet naar achteren draait en die Pokéball naar het scherm gooit zit er helaas ook niet in. Want gooi je te hard, dan vliegt die Pokéball ook in het spel over de Pokémon heen. Een simpel knikje met je pols is voldoende en op het eerste gezicht lijkt er niks te zijn geleerd van Wii Sports Bowling uit 2006, waar ook een knikje met je pols volstond voor een strike. Hopelijk kun je de gevoeligheid van de Pokéball-werp nog aanpassen in de uiteindelijke versie van het spel, want anders betaal je wat mij betreft alleen vijftig euro om Mew in je Pokédex te krijgen.

Voorlopige Conclusie

Veranderingen zijn in eerste instantie altijd lastig, zeker met grote populaire titels zoals Pokémon. Desalniettemin lijkt Nintendo met dit tussendoortje op de Nintendo Switch een goede keus te hebben gemaakt. Het brengt voor de doorgewinterde Pokémon-fan waarschijnlijk een nostalgische ervaring, terwijl ook de nieuwe generatie gamers die bekend zijn met Pokémon Go een mooie eerste echte RPG-ervaring krijgen in de wereld van Kanto. Toch lijkt dit spel voorbehouden om te worden gespeeld met de Nintendo Switch Joy Con.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

0

Nieuws Nintendo Live 2024 komt naar Sydney

23-04-2024

1

Rik

Diablo III – Eternal Edition Q&A

0

Special Diablo III - Eternal Edition Q&A

05-09-2018

0

Icelos

Nintendo Switch Lite Geel

0

Special Indies @ Gamescom: potentiële spellen voor Nintendo Switch

04-09-2018

0

Paul

Reageer als eerste!