Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

  • Preview

  • 1 jul 21 om 16:15

  • Erik

  • 1

Capcom heeft veel vertrouwen in Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin voor de Nintendo Switch. De afgelopen tijd zagen we de ene na de andere trailer, die vooral het verhaal in het spel uitlichten. Nu de demo van het spel in de Nintendo eShop beschikbaar is, kunnen we ook allemaal van de gameplay zelf genieten. En daarom neem ik voor mijn preview juist dát voor je onder de loep.

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin is een traditionele JRPG die zich afspeelt in het Monster Hunter-universum. Met name laatstgenoemde element is belangrijk, want dit betekent dat je niet alleen een hoop monsters verslaat, maar dat materiaal verzamelen ook een grote rol speelt. Dit heeft bijvoorbeeld zijn invloed op de wereld zelf: gebieden zijn overladen met voorwerpen. Vind honing, spinnenwebben of monsterbotten. Elk item heeft wel zijn eigen functie. Je voltooit er queesten mee, hebt ze nodig om je uitrusting en wapens te upgraden én kunt er nieuwe voorwerpen mee craften. Tijdens mijn speelsessie was ik algauw elk hoekje en gaatje van de map aan het afstruinen voor al het leuks dat er te vinden is.

13 Nintendo Switch-games juli 2021 Monster Hunter Stories 2

Vrijwel direct krijg je al toegang tot een vrij grote kaart om lekker te verkennen. Pas je wel op voor sterke monsters?

Steen-papier-schaar

Als een waar Monster Hunter betaamt, hevelt dit aspect ook over naar de gevechten zelf. Deze werk je om de beurt af, en zijn gebaseerd op een steen-papier-schaar-aspect. Een Power-aanval verslaat een Technical, Technical verslaat Speed en Speed verslaat Power. Sommige vijanden hebben de neiging om vooral aanvallen met een krachtelement te kiezen, waarop jij natuurlijk snelheid kiest. Zo kom jij als winnaar uit de strijd in Head vs. Head-gevechten wanneer het monster jou als doelwit heeft gekozen, en doe je extra veel schade. Daarnaast verdien je door slimme acties als deze punten voor je uiteindelijke gevechtsrating: hoe meer punten, hoe meer voorwerpen je na de winst krijgt.

Gevechten voer je niet alleen! Zo heb je al snel een bevallige jongedame naast je vechten, maar de show wordt voornamelijk gestolen door alle Monsties. Deze iets vriendelijke monsters kun je zien als de Pokémon van Monster Hunter Stories 2: elk met hun unieke vaardigheden en aanvallen. Verschil is alleen dat je niet (helemaal) zelf de controle hebt over je Monsties: zij voeren automatisch zo’n Power, Technical of Speed-aanval uit. Doe je precies dezelfde aanval als je zij? Dan doen jullie een soort superaanval met extra veel schade! Soms loont het dus ook om die wapendriehoek even te negeren, en gezellig met je Velicodrome mee te doen. Bouw je genoeg energie op, dan kun je zelfs op ze plaatsnemen voor een alles vernietigende aanval!

Overweldigend

Het gevechtssysteem gaat daarnaast nog een stukje verder dan dat: zo kun je naast een zwaard ook een hamer (of totaal ander wapentype) in de hand nemen. Waar zwaarden vooral hun vijand doorklieven, geven hamers een flinke beuk. Handig voor vijanden met een haast ondoordringbaar schild. Weet je het schild te doorbreken? Dan tilten ze à la Final Fantasy VII Remake, en is elke aanval die je vervolgens een kritieke treffer! Dat zal ze leren! Ook kent elk wapen zijn eigen speciale vaardigheden, die ook weer met allemaal balkjes en leukigheden werken. Strategie alom, lijkt het vooralsnog. Een goed teken!

Minpuntje: de automatische camera werkt niet zo fijn. Omdat jij zoveel ruimte inneemt op het scherm, doet ‘ie dat echter niet fijn. Gelukkig kun je dit uitzetten en zelf de camera bewegen!

Het verbaast me sowieso hoeveel mogelijkheden er direct al in het gevechtssysteem zitten. Zoveel, dat het voor nieuwe spelers misschien zelfs overweldigend aan kan voelen. Gelukkig begint de moeilijkheidsgraad een beetje tam – en kun je spelenderwijs lekker knoeien met de alle technieken en mogelijkheden. Ik vraag me nog wel een beetje af of al die wapentypes (zoals bogen, hamers, zwaarden en nog veel meer ander karakteristiek Monster Hunter-gereedschap) écht wat toevoegen – het oogde vooralsnog een klein beetje één pot nat.

Eieren stelen

Een ander aspect dat direct opvalt aan Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin, is zijn grafische stijl. Het oogt vrolijk, kleurrijk en de personages lijken zo uit een anime weg te komen. Verrassend genoeg komt dit ook terug tijdens het spelen zelf: personages blijven subliem geanimeerd en kennen een leuke voice-acting. Direct aan het begin wordt je getrakteerd op een openingsfilm van enkele minuten, die dit prachtig illustreert. Als je begint met spelen, word je overigens niet direct in al deze epiek gegooid; het begin doet heel erg aan Pokémon Sun & Moon denken, en legt je heel rustig je doel uit en de sfeer van het exotische havenstadje waar je begint. Gelukkig is dit niet met de langdraderigheid die met deze titel gepaard ging; spelenderwijs wordt je direct al aan een aantal interessante gameplay-elementen voorgesteld.

Mijn eerste uren met de game vlogen daadwerkelijk voorbij, doordat het spel met elke nieuwe verhaalqueeste wel weer wat nieuws liet zien. De gevechten heb ik al uitgelegd, maar je komt ook achter hoe je Monsties kunt vangen en hun verschillende vaardigheden. Deze hebben ook hun effect op de wereld zelf: zo kan de een hoog springen, de ander een stevig potje zwemmen en leidt weer een ander je naar schatten en monstereieren. Ook word je al snel voorgesteld aan een element dat in Monster Hunter World zijn intrede maakte; het volgen van sporen. Ook hier krijg je stoere insecten die jou helpen op zo’n groots monster te jagen. Of nou ja, zodat je z’n eieren kan stelen!

Voorlopige conclusie

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin lijkt een grootse game te worden. Ik verbaasde me erover hoe veelomvattend het spel direct in zijn eerste uurtjes al was. In rap tempo volgen nieuwe gameplay-mechanieken als monsters vangen en nieuwe, handige gevechtsvaardigheden elkaar op. Wel ben ik een beetje bang dat dit wat overweldigend kan zijn voor jongere spelers (waar het spel stiekem toch ook op gericht is), maar het smaakt voor nu in ieder geval naar veel meer.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Dit is de openingsvideo van One Piece Odyssey op de Nintendo Switch

0

Media Dit is de openingsvideo van One Piece Odyssey op Nintendo Switch

17-05-2024

1

Erik

Het lot wacht op je in nieuwe reclame The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

2

Media Het lot wacht op je in nieuwe reclame The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

01-07-2021

2

Kitty

Terug naar de NES-tijd met gameplaytrailer Blaster Master Zero 3

3

Media Terug naar de NES-tijd met gameplaytrailer Blaster Master Zero 3

01-07-2021

0

Erik

Discussieer met ons mee! 1

Ferdi

1 jul 21 om 17:55

#160‍

116 XP | 22 comments

Heb  beelden gezien van Treehouse. Ik weet het is een Switch game, maar de graphics leken mij zowaar te storen. Op de 3ds had ik nog begrip voor de situatie, maar pop-in, textures, alles lijkt wel aan de low-end kant.