Mario + Rabbids: Kingdom Battle

Ik heb het niet onder stoelen of banken gestoken: Mario + Rabbids: Kingdom Battle stond hoog op mijn lijstje meest geanticipeerde games van afgelopen E3. De stijl sprak me al vanaf de onthulling aan en bovendien ben ik een groot fan van de knotsgekke konijnen van Ubisoft. Tel daarbij op dat de turn-based gameplay veel weg heeft van XCOM − een andere serie die mij zeker kan bekoren − en je snapt waarom deze game mijn top drie haalt. Onlangs zijn we naar Utrecht afgereisd om op het Post E3-evenement van Nintendo een exclusieve presentatie bij te wonen en zelf aan de slag te gaan met de E3-games. Eén daarvan was Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Vanzelfsprekend heb ik de kans aangegrepen om deze game aan de tand te voelen.

Mario + Rabbids: Kingdom Battle werkt turn-based, wat inhoudt dat elke partij op het slagveld om beurt zetten mag doen met al zijn beschikbare personages. In de demo speelden we met een team van Mario en twee als Peach en Luigi verklede Rabbids. Elk personage kan per beurt twee maal een actie uitvoeren. Nadat je de eerste keer bewogen hebt mag je één keer een actie uitvoeren op locatie, zoals je medestanders genezen of een boost geven, of de tegenstand overhoop knallen. Na deze eerste zet mag het personage nogmaals bewegen, echter is de actie die je daarvoor gebruikt hebt niet meer beschikbaar. Je kunt wel onderweg je tegenstander een flinke trap verkopen om wat extra schade aan te richten en vervolgens door te sprinten en dekking te zoeken.

Een fusie van werelden

Om de gameplay te kunnen begrijpen, moet je jezelf een Mario-avontuur voor de geest halen waarbij je bijvoorbeeld van level 1-1 naar level 1-4 loopt. Dat principe volgt Mario + Rabbids: Kingdom Battle ook, maar dan is elk level een slagveld met rebelse konijnen die je weg moet knallen om je weg te kunnen vervolgen. Tussen de verschillende velden kom je met grote regelmaat typische, hilarische taferelen tegen waar de Rabbids kampioen in zijn. Voorbeelden zijn twee Rabbids die elkaar tot in het oneindige klappen in het gezicht geven, Rabbids die het opnemen tegen een Piranha-plant met alle paniek van dien of Rabbids die letterlijk spelen met vuur en hun eigen staart in de fik steken. Het is humor waar je van moet houden, dat moet wel gezegd worden.

Het spel begint met een introductie in de besturing, het bespreken van basistactieken en het helder maken van verschillen tussen tegenstanders. Gaandeweg maak je jezelf meester van het spel en kom je erachter dat het erg simpel te begrijpen is. Het belangrijkste aspect van deze turn-based game is het tactisch aanvallen en uit de weg ruimen van tegenstanders. Dit kan op meerdere manieren, zoals eerder in dit artikel besproken werd. Een paar seconden maakte ik me zorgen over de moeilijkheidsgraad van deze game, zou het echt zo simpel zijn? Een turn-based principe houdt ook in dat je personages staan waar ze staan zodra je beurt voorbij is. Het duurde dan ook niet lang voordat mij duidelijk werd dat het allesbehalve simpel zou blijven toen ik na een domme zet op een haar na Mario verloor.

Je tegenstanders kunnen zich tijdens hun beurt in posities brengen waardoor jouw personages ineens in een zeer nadelige situatie verzeild kunnen raken. Dat brengt ons bij het tweede aspect van de gevechten: het belang van je verdekt opstellen. Als je bijvoorbeeld achter een hoge muur staat, kunnen je tegenstanders je onmogelijk raken. De kans dat je personage geraakt wordt, zie je onder de gezondheidsbalk. Deze informatie komt in beeld zodra je het betreffende personage selecteert. Opnieuw is het van belang om vooruit te denken. Kan een tegenstander makkelijk je zwakke zijde bereiken of kun je plots overrompeld worden door nieuw verschenen tegenstanders? De noodzaak van nadenken voor je een plan ten uitvoer brengt is vermakelijk, spannend en tegelijk frustrerend als blijkt dat je toch iets over het hoofd gezien hebt. Dit is mede bepalend voor de charme die Mario + Rabbids: Kingdom Battle heeft: solide gameplay waarbij je continu op je hoede moet zijn voor onverwachte wendingen.

Creatief met buizen

Je personages kunnen zich op verschillende manieren over het slagveld bewegen. Kies je voor de harde aanpak en blaas je je een weg dwars door de tegenstand, of kies je voor de guerrilla-aanpak? Indien je voor de laatste optie kiest heb je verschillende buizen tot je beschikking die je naar andere locaties op het veld brengen. Sprint bijvoorbeeld een buis in, verschijn achter een tegenstander, trap hem onderuit om vervolgens een andere buis in te duiken om jezelf weer in veiligheid te brengen.

Ook kun je, om meer afstand te overbruggen, op een teamgenoot springen en jezelf lanceren naar een verder gelegen punt op het veld. Aldaar kun je opnieuw de loop van je wapen, al dan niet letterlijk, in de neus van je tegenstander duwen om vervolgens de trekker over te halen om hem van zijn sokken te blazen. Weet ook dat verschillende types tegenstanders soms een andere aanpak vereisen om verslagen te worden. De variatie in de demo was niet heel breed, maar mij werd verzekerd dat dit in het uiteindelijke spel een stuk uitgebreider zal zijn.

Voorlopige conclusie

Mario + Rabbids: Kingdom Battle lijkt mij een schot in de roos en het begin van een prachtige fusie van het Mario-universum met de Rabbids. De gameplay is vermakelijk, divers en vereist een hoop tactiek. De turn-based gameplay maakt een solide indruk en heeft een lage instapdrempel. Mario + Rabbids: Kingdom Battle is exact wat ik ervan verwacht had en dat stemt mij alvast positief voor de toekomst!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Paper Mario: The Thousand Year Door – Vier uur genieten

0

Hands-on Paper Mario: The Thousand Year Door - Vier uur genieten

25-04-2024

3

Coen

Sonic Forces

0

Preview Sonic Forces

07-07-2017

0

Icelos

Super Mario Odyssey

0

Hands-on Super Mario Odyssey

30-06-2017

1

Redactie

Reageer als eerste!