Luigi's Mansion 3

  • Preview

  • 3 jul 19 om 13:21

  • Paul

  • 0

Het jaar is 2002, waar ik als knaap van twaalf jaar een Nintendo GameCube kocht met Luigi’s Mansion. Het was mijn eerste GameCube-spel ooit, en ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. We spoelen 17 jaar vooruit, naar het jaar 2019, waarin ik kennis mocht maken met de aankomende releases van Nintendo, waaronder Luigi’s Mansion 3. Luigi’s Mansion: Dark Moon voor Nintendo 3DS had voor mij de plank misgeslagen dankzij de focus op missies en het gebrek aan het kunnen ontdekken van een gigantisch landhuis, op je eigen tempo. Mijn verwachtingen van het échte vervolg dat twee console-generaties heeft overgeslagen waren erg hoog: weet Next Level Games het origineel te overtreffen?

Het zonnetje schijnt!

De demo van Luigi’s Mansion 3 begint met een cutscene waar Mario, Luigi, Peach en de Toads in de bus zitten, onderweg naar het hotel. Opmerkelijk is dat niets aan deze cutscene laat blijken dat we te maken hebben met een spookverhaal: het zonnetje schijnt, iedereen is vrolijk en er liggen geen gevaren op de loer. Wat ook opvalt zijn de vernieuwde graphics: de belichting, textures en resolutie zijn om van te smullen. Ik kon niet wachten om te beginnen!

Het speelbare stuk van de demo begon met kleine tutorial en korte cutscene waar de toon gezet werd: je doel is een liftknop, in handen van een koninklijk spook dat door herauten wordt aangekondigd. Met argwaan kijkt die arme Luigi (ditmaal in glorieus HD!) toe en begint met een zucht aan zijn spokentocht om verder te komen in het angstaanjagende hotel.

Middeleeuwse presentatie…

Eenmaal binnen in het hotel druipt de middeleeuwse sfeer ervanaf. Standbeelden van ridders in harnassen, wapenrekken, banieren, ratten en toortsen kleden de demo-verdieping van het hotel aan. Vijandelijke spoken dragen een zwaard of een schild, spookratten kruipen over de vloer en er staan tonnen met appels om cider van te maken. Samen met de subtiele belichting, scherpere textures en gedetailleerde omgevingen zorgt de aankleding van de verdieping voor een uiterst plezierige speelervaring. Als de meeste verdiepingen van het hotel deze gethematiseerde behandeling krijgen staat ons ontzettend veel te wachten om te verkennen.

…met moderne gameplay!

Naast een verzorgd visueel plaatje is de serie qua gameplay met mijlen vooruit gesprongen. Met een druk op de knop schiet je een ontstopper ergens tegenaan waar je vervolgens met de stofzuiger flink aan kunt trekken. Gooigi, je smeuïge alter-ego, is op te roepen en hij houdt zijn hand voor je in de stekels om je verder te helpen naar de eindbaas van het level. Gooigi is afzonderlijk bestuurbaar en blijft staan waar jij de controle weer over Luigi neemt, wat een nieuwe dimensie geeft aan de verschillende puzzels. Ook kun je een blacklight gebruiken om verborgen dingen te vinden, spoken tegen de grond aan te slaan om ze zwakker te maken en je kunt uiteraard de zaklamp gebruiken op spoken om ze de stuipen op het geestige lijf te jagen.

De vernieuwde gameplay opent de deur voor een genot aan content die we niet eerder gezien hebben. Bijna elk kamer had een andere oplossing, wat het verkennen van de omgevingen ontzettend leuk maakt. Je wordt beloond voor het onderzoeken, uitproberen en vinden van talloze geheimen in de vorm van geld, verzamelbare voorwerpen of nieuwe doorgangen. In Luigi’s Mansion 1 was er niet veel variatie in hoe je verder diende te komen in het spel: blaas een gordijn open, zuig een sleutel van de plank of gebruik de elementen van water, ijs en vuur om iets in werking te zetten. In Luigi’s Mansion 3 staat alleen de eindbestemming vast en het spel geeft je ontzettend veel ruimte om je eigen ding te doen. Vooralsnog heb ik nog geen puzzel kunnen ontdekken die op meerdere manieren op te lossen is, dus verwacht geen Breath of the Wild-praktijken. Dat neemt echter niet weg dat de puzzels een hoop meer diepgang hebben dan Luigi in 2002 ooit heeft mogen dromen. Luigi in 2013, zeg je? Nee, die ken ik niet.

Voorlopige conclusie

De nieuwste spokenjacht van Luigi geeft je een gelikt visueel plaatje, een scala aan puzzels, geheime plekjes en een heerlijk beklemmende sfeer. De presentatie, gameplay én creativiteit geeft mij meer vertrouwen in dit vervolg in de serie tegenover Luigi’s Mansion: Dark Moon. We hebben weer een gigantisch gebouw om te verkennen, de stofzuiger heeft een flinke upgrade gekregen en dankzij Gooigi is er een nieuwe dimensie gegeven aan de puzzels. Verkennen wordt rijkelijk beloond en de puzzels hebben veel meer diepgang dan voorgaande spellen, wat een spel zoals deze alleen maar ten goede zal komen. Next Level Games: kom maar op met de releasedatum!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Another Crab’s Treasure krijgt lanceertrailer

0

Media Another Crab's Treasure krijgt lanceertrailer

26-04-2024

0

Jeroen

Pokémon Sword & Shield

0

Preview Pokémon Sword & Shield

04-07-2019

0

Paul

0

Special

02-07-2019

0

Icelos

Reageer als eerste!