Kingdom Two Crowns

  • Preview

  • 29 aug 18 om 16:00

  • Paul

  • 0

Kingdom Two Crowns werd oorspronkelijk aangekondigd als de eerste Kingdom-titel voor Nintendo Switch. De makers van Kingdom New Lands hadden in gedachten om een multiplayer-modus toe te voegen en deze uit te brengen voor Nintendo’s nieuwste console. Echter hadden ze zoveel nieuwe ideeën dat de plannen op de schop gingen: Kingdom New Lands werd uitgebracht voor Nintendo Switch en Kingdom Two Crowns kreeg meer aandacht om er een volwaardig vervolg van te maken. Afgelopen week was het spel op Gamescom speelbaar bij de Xbox-stand. Ondanks dat het spel alleen op Xbox One te spelen was, was ik toch benieuwd wat er te wachten staat in de Nintendo Switch-versie. Weet Two Crowns voldoende toe te voegen om het een echte sequel te noemen?

Kingdom

Het principe van Kingdom is in drie woorden uit te drukken: bouwen, verdedigen en uitbreiden. Als majesteit (compleet met paard!) is het aan jou om je eigen koninkrijk in stand te houden. Je beweegt met de thumbstick, kan sprinten met een schouderknop en geeft geld uit met de A-knop. Je creeërt een kampvuur, rekruteert een boogschutter en bouwvakker en zet muren op aan weerszijden van je koninkrijk om de eerste nacht door te komen. ’s Nachts komt namelijk de vijand in het spel naar voren: de Greed. Deze hebberige wezentjes zullen je gretig afhandig maken van je geld als je bij ze in de buurt komt. Als er vervolgens geen munten meer te stelen valt, zullen ze je kroon afpakken waarmee het spel afgelopen is. Door je boogschutters te laten jagen op wild en boeren in te zetten, verdien je geld om nieuwe onderdanen voor je te laten vechten. Gaandeweg bouw je sterkere muren, breid je je territorium en leger uit en zul je de magische portalen waar de Greed uit komen kapot kunnen maken om je koninkrijk veilig te stellen.

Het eerste wat me opviel aan Kingdom Two Crowns als Kingdom-veteraan is dat de omgevingen een kleine make-over hebben gekregen en het resultaat mag er wezen. De pixelstijl is zacht op de ogen en het is indrukwekkend hoeveel detail verwerkt zit in het spel gezien de pixelige stijl die gehanteerd is. De grootste toevoeging is de online en offline multiplayer welke op elk moment aan en uit te zetten is. Naast de vertrouwde rijpaarden zijn dit keer een griffioen met een windaanval en een hagedis die vuur spuwt toegevoegd, wat van pas kan komen als ’s nachts de Greed je muren komt testen. Te activeren standbeelden en kluizenaars zijn weer van de partij waarmee je je volk een kleine bonus geeft of nieuwe gebouwen mee kan bouwen. Nieuw is de mogelijkheid om je stenen gebouwen, welke je na houten hutjes krijgt, verder te ontwikkelen naar metalen constructies. Dit geeft ook de mogelijkheid om piekeniers in te huren als nieuwe unit en volgens de ontwikkelaar speelt de nieuwe technologie een grote rol in het vernietigen van de Greed.

Progressie en strategische keuzes

In tegenstelling tot alleen geld is er in Two Crowns een nieuwe vorm van valuta: edelstenen. Deze edelstenen liggen verspreid in de wereld en worden gebruikt om standbeelden te activeren, kluizenaars uit hun hutje te lokken of berijdbare wezens vrij te spelen. Het aantal edelstenen per eiland is beperkt dus je wordt gedwongen strategische keuzes te maken in de mogelijkheden. Doordat je nu vrij kan reizen tussen de eilanden waar je je rijk opbouwt, loont het zich om terug naar een bestaand eiland te gaan om betere verdedigingen op te bouwen en je nieuw gevonden edelstenen uit te geven aan upgrades die weer mee te nemen zijn naar een volgend eiland. Deze vorm van progressie geeft veel meer diepgang aan het spel vergeleken met New Lands. Daar moest je weer opnieuw moest beginnen als je naar een eerder eiland terugging, terwijl nu, afhankelijk van hoe lang je weg bent geweest, het meeste nog intact is.

Voorlopige conclusie

Kingdom Two Crowns is in veel opzichten een verbetering ten opzichte van New Lands. De mogelijkheid tot coöperatieve multiplayer en de subtiele grafische veranderingen zijn welkome toevoegingen. Een hoop nieuwe wezens, units en technologieën geven de game een hoop meer content om mee te spelen. De nieuwe valuta in de vorm van edelstenen dwingt je tot het maken van strategische keuzes en geeft je een echt gevoel van progressie gezien je je upgrades mee kan nemen naar het volgende eiland en permanent blijven bestaan. Het is nog niet zeker hoe het spel zal draaien op de Nintendo Switch, maar op de Xbox One was het in ieder geval een soepele ervaring. Hier zullen we vast en zeker meer van komen te weten wanneer het spel aankomende winter uitkomt.

Like dit bericht:

Recente artikelen

WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

0

Media WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

18-04-2024

0

Dennis

Freedom Planet

0

Review Freedom Planet

30-08-2018

0

Erik

Valfaris

0

Hands-on Valfaris

29-08-2018

0

Paul

Reageer als eerste!