Valfaris

  • Hands-on

  • 29 aug 18 om 13:30

  • Paul

  • 0

Valfaris was de allereerste game die ik op Gamescom mocht proberen. Na ons perskaartje opgehaald te hebben was het bijna een sprint naar één van de business hallen, helemaal achteraan, om op tijd te zijn om Valfaris aan de tand te voelen. Brute wapens, doorboorde vijanden en heavy metal in de ruimte in een 2D action-platformer geïnspireerd door het klassieke Contra klonk als muziek in de oren!

Krioelende tentakels en vloeiende gameplay

Na kennis te maken met de ontwikkelaars lieten ze wat gameplay van Valfaris zien en ik moet toegeven: het begon al meteen te kriebelen. De pixelstijl springt zowat uit het scherm en het lijkt alsof de hele spelwereld leeft. In plaats van een statische wereld zie je overal kleine details zoals krioelende tentakels en machines die taken uitvoeren. De grimmige wereld in combinatie met de vloeiende gameplay was een genot om aan te zien en deed mij denken aan de recente hit Dead Cells. Na mijn enthousiaste opmerkingen en talloze vragen over de gameplay kreeg ik de controller in mijn handen geschoven met de opmerking dat het geen makkelijke game is. Gretig nam ik de uitdaging aan.

Een korte uitleg over de knoppen later en ik kon beginnen aan mijn speelsessie. Met een zwaard en pistool versla je talloze vijanden die van alle kanten op je af komen. Het platformer-onderdeel werkt erg soepel wat het afslachten van alle vijanden des te bevredigender maakt. Het werd mij al gauw duidelijk dat “geen makkelijke game” geen understatement was. De vijanden zijn groot in aantal en vereisen ieder een andere aanpak. De baasgevechten waren uiterst uitdagend en heb ik meerdere malen opnieuw moeten proberen. Bewapend met nieuwe kennis ging ik echter met enthousiasme opnieuw het gevecht in. Al gauw ging ik springend en schietend als een sneltrein door de levels heen onder bemoedigende kreten van de ontwikkelaars.

Headbangen met extra diepgang

Naast de grafische stijl en gameplay kon ik mij erg vinden in de heavy metal muziek die in mijn oren galmde. Bij het vinden van een nieuw wapen begint je karakter te headbangen met de muziek en ik kon het niet laten om mee te doen. De wapens zijn gevarieerd en door upgrades te vinden in de wereld kun je ze sterker, sneller of anderzijds beter maken. Checkpoints zijn niet meteen geactiveerd als je ze vindt: verspreid in de wereld liggen groene kristallen waarmee je een checkpoint aan zet. Je kunt er ook voor kiezen om de kristallen te bewaren en aan het einde van het levels in te wisselen voor upgrades. Deze vorm van risk versus reward geeft extra diepgang aan de mogelijkheden om de levels te doorkruisen. Hieronder vind je een video van de uitgever die wat gameplay laat zien van een eerdere versie. Na de eerste vijftien minuten wordt de muziek aangezet voor de complete ervaring.

Voorlopige conclusie

Valfaris brengt met een grimmige sci-fi wereld, een uitstekende pixelstijl en heavy metal muziek een interessante game naar de Nintendo Switch. De omgevingen ademen en krioelen, wat prachtige doch grimmige beelden oplevert. De inspiratie uit Contra is duidelijk zichtbaar in de gameplay en de moeilijkheidsgraad. Voeg een snufje Dead Cells toe en het recept is compleet. Ook ik kon het niet laten om bij een nieuw wapen even flink mee te headbangen onder het genot van de rauwe gitaarriffs. 2019 kan niet gauw genoeg komen!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Kingdom Two Crowns

0

Preview Kingdom Two Crowns

29-08-2018

0

Paul

Sonic Mania Plus

0

Review Sonic Mania Plus

28-08-2018

1

Ness

Reageer als eerste!