Super Mario Party

Het feestje kan al over slechts enkele weken beginnen: Super Mario Party verschijnt namelijk 5 oktober voor de Nintendo Switch. Tijdens de GamesCom heeft Erik al samen met een aantal andere redactieleden een voorproefje van het festijn gekregen in de vorm van de Mariothon-modus. Nu hebben Dyon, Nathan en Neslihan de kans gekregen om ook andere modi aan de tand te voelen: hoe bevielen die?

Bombastisch bordspel (Neslihan)

Ten eerste mochten we aan de slag gaan met het oude vertrouwde Mario Party-bordspel. Voor kenners van de serie is zo’n bordspel een feest van herkenning: iedere speler dobbelt, beweegt over het spelbord en probeert muntjes te verzamelen om een ster te kopen. Wij mochten op het spelbord Gold Rush Mine spelen, dat zich bevond in een grote mijn met een gigantische Bob-Omb in het midden. Deze Bob-Omb is letterlijk een tikkende tijdbom: elke keer als iemand op een speciaal vakje terecht komt, telt de tikker af. Wanneer de tikker op nul staat, explodeert de Bob-Omb en verliest iedereen in de nabije omgeving een deel van hun muntjes. Het spelbord kende nog wat andere gevaarlijke plekken, maar gelukkig ook een aantal aangenamere vakjes om op te landen: eentje waarbij je wat muntjes van een rivaal mag stelen bijvoorbeeld.

Zo’n spelbord is eigenlijk iets wat we al van de meeste Mario Party-spellen zijn gewend. Nieuw aan deze editie is dat elk personage gepersonaliseerde dobbelstenen heeft: elk personage heeft naast een normale dobbelsteen namelijk ook een unieke met andere cijfers erop. Zo staat er op Mario’s dobbelsteen bijvoorbeeld drie keer het cijfer drie. Bowser aan de andere kant heeft een wat risicovollere dobbelsteen: je kunt bijvoorbeeld een tien en een acht gooien maar ook twee muntjes verliezen en op dezelfde plek blijven. De keuze hebben tussen de twee dobbelstenen maakt het bordspel net wat spannender en tactischer.

Wanneer iedereen over het spelbord heeft gewandeld, is het tijd om een minigame te spelen om muntjes te verdienen. Super Mario Party kent wel tachtig verschillende minigames. De minigames die wij hebben gespeeld waren elk totaal anders en maakten verschillend gebruik van de Joy-Con-controllers. Zo was er een minigame waarbij je op basis van een specifieke trilling moest raden welk personage daar achter zat, een minigame waar je met behulp van motion controls een stukje vlees moesten grillen en eentje waar je met de normale knoppen water op elkaar moest schieten. Er zat dus een enorme variatie in de minigames en ze waren allemaal dikke pret. Ik vond het stiekem ook wel jammer dat we het spel moesten laten voor wat het was om aan de slag te gaan met de volgende modus. Ik had nog bijna die ster kunnen bemachtigen!

Snelstromende survival (Neslihan)

De modus die we daarna speelden is gloednieuw en heet River Survival. In deze modus moet je, tegen alle Mario Party-regels in, met elkaar samenwerken. Je zit samen met drie vrienden namelijk in een bootje in een snel stromende rivier en het is aan jullie om samen het bootje te sturen. Wanneer de twee personages aan de linkerkant met hun Joy Con-controller roeibewegingen maken, vaart het bootje wat meer naar rechts en wanneer de twee personages aan de andere kant van het bootje die beweging uitvoeren andersom. Goede communicatie met elkaar is dus essentieel, want de rivier zit vol met bochten, rotsen en ook ballonnen om te poppen. En door die ballon te poppen mogen jullie samen een minigame spelen.

Alle minigames hebben, net zoals de rest van de modus, een grote focus op het samenwerken. Van samen Cheep Cheeps opvissen tot een kristal met z’n allen een gevaarlijke grot uit dragen tot memory spelen. Teamwork is dus erg belangrijk en aan het einde van een minigame geef je elkaar zelfs steeds een high-five voor een kleine bonus. Het kan soms wel een beetje lastig zijn, maar het is echt leuk om eens een keer samen te werken in Mario Party-spel. Helaas hebben we ook hier het einde niet kunnen bereiken, omdat we alweer de volgende modus mochten spelen.

Chaotisch plezier met twee schermen (Nathan)

Ten slotte hebben we ook een kijkje mogen nemen in Toad’s Rec Room. De spellen in deze modus maken gebruik van twee Nintendo Switch-systemen die je tegen elkaar aan legt. We hebben twee spelletjes gespeeld. De eerste is “Banana, Split”. Dit is een game voor in je eentje. Op één scherm zie je allemaal bovenste helften van bananen, terwijl op het andere schermen allemaal onderste helften te vinden zijn. Het doel is om zo snel mogelijk een passende combinatie te vinden, de Switch-consoles goed tegen elkaar aan te leggen en met je vinger een streep te trekken op de banaan, van boven naar onder. Hiervoor veeg je dus van het ene scherm naar het andere. Het is een best leuke demonstratie van de mogelijkheden in Toad’s Rec Room. Zeker als je van highscores verbeteren houdt, kan dit een best verslavend spelletje worden.

Waar de techniek met de twee schermen écht tot zijn recht komt, is in de andere minigame, genaamd “Shell Shocked Deluxe”. Dit spel focust zich op multiplayer. Hierbij vormen de twee schermen een speelveld voor een heus slagveld met tanks. Je bekijkt het terrein van bovenaf en probeert zoveel mogelijk punten te verdienen binnen de tijd. Dit doe je door anderen af te schieten met gekleurde kogels die zelfs een keer tegen de muur kaatsen. Dit geeft waanzinnig leuke chaos met vier spelers. Bij het spel hoeven de twee schermen niet per se een rechthoek te voeren. Je kunt de doorgang van het ene naar het andere scherm zo groot of klein maken als je zelf wilt. Er hangt veel van af en je moet je strategieën op de structuur van het speelveld aanpassen. Doordat er ook een aantal verschillende maps zijn, hoef je niet bang te zijn dat de potjes snel repetitief en saai worden. Met vier spelers gebeurt er veel, zijn er veel kogels in het spel en is er altijd wel iets om over na te praten.

Hoewel dit de enige twee minigames zijn die we mochten spelen in Toad’s Rec Room, kijken we zeker uit naar de andere games die er te vinden zijn. De magie van de twee schermen biedt onwijs veel mogelijkheden en maakt van de modus een mooie toevoeging aan dit pakket vol plezier.

Voorlopige conclusie

We hebben drie hele verschillende modi van Super Mario Party mogen spelen, maar de spelstanden hadden elk één ding in gemeen: ze speelden ieder super leuk weg. Die anderhalve uur dat we het spel mochten spelen, vloog voorbij en het spel heeft in die tijd eigenlijk alleen maar een positieve indruk achtergelaten. Super Mario Party pronkt met haar klassieke Mario Party-elementen, frisse vernieuwingen en de kenmerkende dolle pret van de serie. Het is uit die korte speelsessie daarom al duidelijk dat je met dit spel een echt feestje in huis zult halen!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

0

Media Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

26-04-2024

0

Jeroen

Valkyria Chronicles 4

0

Review Valkyria Chronicles 4

20-09-2018

1

Daan

Xenoblade Chronicles 2: Torna – The Golden Country

0

Review Xenoblade Chronicles 2: Torna - The Golden Country

14-09-2018

1

Daan

Reageer als eerste!