Super Mario Odyssey

Tijdens de afgelopen E3 was het de klapper van Nintendo; Super Mario Odyssey. Nintendo toonde enorm veel nieuwe elementen waaronder het overnemen van vijanden en het veranderen van de kledij van Mario. Na de aankondigingsteaser in oktober was ik al enorm geïnteresseerd in deze nieuwe Nintendo Switch-game, maar nu is dat alleen maar groter geworden. Recentelijk zijn we uitgenodigd om bij Nintendo Super Mario Odyssey te spelen. Dat het spel er goed uitziet weten we wel, maar hoe speelt de sandbox Mario-game?

Tijdens deze hands-on focus ik me voornamelijk op de gameplay van Super Mario Odyssey. Ik heb geen ervaring opgedaan over het verhaal en zal nauwelijks reppen over de presentatie van de Nintendo Switch-titel. Mario loopt in dit feestelijke avontuur een stuk sneller dan we van de forse loodgieter gewend zijn. Het is bijna alsof de snelheid uit de klassieke 2D Mario-spellen een weg heeft gevonden naar de 3D-wereld en dat is een gehele verfrissing en verbetering.

Mario is in staat om vrijwel al zijn reeds bekende sprongen te doen. Zo zijn de Triple Jump, Crouch Jump en Long Jump terug van weggeweest. Ik probeerde ook de achterwaartse Long Jump te realiseren, maar deze sprong lijkt geen terugkeer te krijgen. Verder heeft Mario dankzij zijn nieuwe kompaan Cappy enkele geheel onbekende sprongen tot zijn beschikking. Zo kun je Cappy voor je uit gooien en er vervolgens achteraan duiken om meer afstand te overbruggen, maar deze sprong is niet gemaakt om het je echt gemakkelijk te maken. Er zit een bepaalde timing in die ik me, in het half uurtje spelen, nauwelijks meester wist te maken. Dit geeft me enorm goede hoop voor deze titel, want de skill-factor is groter dan dat ik had verwacht.

Mario Jumping Rope

New Donk City

We kregen tijdens onze sessie de mogelijkheid twee koninkrijken te bezoeken; Metro Kingdom en Sand Kingdom. De eerste is de grote stad New Donk City terwijl het andere koninkrijk zich in een koude woestijn afspeelt. Beide koninkrijken hebben zo hun eigen charmes en ze voelen dan ook enorm anders aan. De woestijn is één grote vlakte met hier en daar een eenzaam gebouw terwijl New Donk City een grote bruisende stad is. Dit zorgt er voor dat je in de Sand Kingdom vaak geheime plekken moet vinden om naar binnen te gaan. Zo vond ik binnen no-time een handjevol optionele gebieden waar ik creatief kon omgaan met de omgeving om zodoende enkele Power Moons te verzamelen.

Zo moest ik in het drijfzand staan om langzaam onder het oppervlak te komen. Hier zat een volledige ijsgrot verborgen waar de physics een stuk anders waren dan op het zand. Zo gleed Mario langzaam doch zeker over de ijzige ondergrond. Hier moest je vervolgens al wall-jumpend pilaren beklimmen om uiteindelijk weer een weg naar boven te vinden. Hier werd je vervolgens beloond met een Power Moon en de mogelijkheid om op een Jaxi (een combinatie tussen een jaguar en een taxi) te springen. De kans dat je deze plek geheel over het hoofd ziet, is redelijk aanwezig en toch kun je er meerdere verzamelobjecten vinden. Dit geeft me goede hoop voor de rest van de game.

Presentatie

Als je ook maar één trailer van Super Mario Odyssey hebt gezien, kun je concluderen dat het geheel er fantastisch uitziet. Tijdens onze speelsessie werd dit bevestigd. Non-stop kijk je met een half open mond van verbazing naar de schoonheid die Super Mario Odyssey heet. Qua geluid kan ik geen goed oordeel vellen, het was nogal rumoerig en we hadden helaas geen toegang tot een headset. Desalniettemin verwacht ik dat ook dit tot in de puntjes verzorgd is.

Tijdelijke conclusie

Super Mario Odyssey wist me vanaf het eerste moment enorm te verrassen. Mario loopt een stuk sneller dan voorheen en het lijkt alsof je oneindig veel mogelijkheden hebt om de verschillende opdrachten te voltooien. Kijk alleen al naar het aantal verschillende sprongen dat Mario kan maken. Dit maakt het geheel een stuk aantrekkelijker voor de gevorderde speler, die gewoon enthousiast op reis kan gaan en zijn eigen weg nemen. Al met al ben ik positief verrast door deze titel, iets wat ik haast niet meer voor mogelijk had genomen.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Endless Ocean: waarom deze Wii-klassieker zo goed is

1

Special Endless Ocean: waarom deze Wii-klassieker zo goed is

26-04-2024

0

Karina

Mario + Rabbids: Kingdom Battle

0

Preview Mario + Rabbids: Kingdom Battle

04-07-2017

0

Redactie

ARMS

0

Review ARMS

07-06-2017

0

Icelos

Reageer als eerste!