Mario Strikers: Battle League Football - Wat maakt het anders dan de Wii-versie?

De Mario Strikers-serie heeft al een lange tijd niets van zich laten vernemen. Het lange wachten wordt nu beloond met Mario Strikers Battle League voor op de Nintendo Switch. Het spel is anders dan zijn voorganger Mario Strikers Charged (Wii), maar speelt het daadwerkelijk beter dan zijn voorganger? Of is het een totaal nieuw spel? Ik neem jullie mee in mijn ervaring met dit nieuwe kleurrijke voetbalspel gevuld met een totaal eigen karakter.

Toen ik de trailer voor het eerst bewonderde merkte ik al dat het spel vol met karakter zou zitten. Wanneer de personages het stadion binnenkomen heeft niet alleen jouw aanvoerder een mooie intro, maar jouw teamgenoten ook. Hiermee bedoel ik niet dat de personages kort te zien waren op de achtergrond zoals in de Wii-versie, maar de unieke bewegingen en emoties die elk personage heeft. Om een voorbeeld te noemen: Rosalina zweeft, Yoshi maakt een handstand, Toad zwaait vrolijk en Bowser, indien hij de aanvoerder is, rolt het stadion in, vangt zichzelf op met een hand en staat op met een krachtige brul. Op dit moment zijn er in totaal tien speelbare personages: Mario, Luigi, Peach, Rosalina, Bowser, Donkey Kong, Toad, Yoshi, Wario en Waluigi. 

Hyperschot!
Het spel zou niet in de Mario Strikers-serie zitten zonder de welbekende hyperschot! Er verschijnt op een bepaald moment een grote ronde gloeiende bal. Dit is de krachtbal die je nodig hebt om je hyperschot te kunnen uitoefenen. Het maakt niet uit welk personage van jouw team deze bal pakt, want iedereen kan de hyperschot maken! Hiervoor moet je wel even op de helft van de tegenstander staan, maar pas op, want de tegenstander kan jou tackelen tijdens je hyperschot waardoor je de bal verliest en jouw kans misloopt.

Elk personage heeft zijn eigen unieke animatie met de hyperschot en eigen unieke kracht die vrijkomt. Yoshi eet de bal op en stopt het in een gigantisch ei, zodat die hem daarna met zijn kont kapot kan slaan terwijl Wario op de bal springt en hem volledig met zijn kont afvuurt. Een hyperschot is echter pas een onstopbare bal als je hem goed uitvoert. Hiervoor moet je het balkje goed vullen. Dit was echter nog niet zo makkelijk. De bal stoppen was daarnaast wel makkelijker dan de Wii-versie. Button mashen in plaats van een soort minigame te moeten doen waar je de bal moet volgen is echt een groot pluspunt.

Wacht.. Was dat een banaan?

In Mario Strikers Charged was er de mogelijkheid items te verdienen als je onder andere een schot op het doel maakte. Dit item kreeg je dan automatisch. Dit is anders in Mario Strikers Battle league. De items verschijnen wel maar in vraagteken-blokken. Er zijn drie soorten: de regenboog-blokken, de blauwe blokken en de rode blokken. De rode zijn alleen voor het team aan de linkerzijde en de blauwe alleen voor het team aan de rechterzijde. De regenboog-blokken zijn voor beide partijen. Er zijn verschillende mogelijkheden waarop deze blokken spawnen, die wat weg hebben van hoe je items verkreeg in de Wii-versie. Als je bijvoorbeeld pech hebt en een tegendoelpunt krijgt komt een blokje te hulp. Daarbij verschijnen ze bijvoorbeeld ook als beloning als je bal goed naar je teamgenoten passeert.

Wat zit er in dan in deze blokken? Items natuurlijk! Waarmee je niet alleen de tegenstander kan raken maar ook je eigen team. Er zijn zover bekend de volgende items: Bananenschil, Groen schild, Rood schild, Mushroom, Bomb-omb en de ster. Deze items hebben dezelfde functie als in Mario-kart. De ster is het beste item, hiermee ben je onoverwinnelijk en kan je door iedereen heen lopen en jouw schot op het doel uitvoeren. Hoewel dit chaotisch lijkt, zorgt het er echter voor dat je je items op juiste momenten moet gaan leren gebruiken.

Maar hoe speelt het?

In tegenstelling tot de Wii-versie is er zoveel meer overzicht te houden in het spel. Het switchen van personages voelt smooth, maar blijft wennen. Je moet goed richten op welk personage je wil worden anders ben je per ongeluk iemand anders en dat kan lijden tot een doelpunt voor de tegenstander. Er zijn ook veel verschillende manieren om te passeren naar je teamgenoten, die elk hun eigen voordeel en nadeel hebben. korte passen als lange passen zijn mogelijk. Hierbij is overzicht houden wel een must, anders passeer je naar de tegenstander. 

Hoe kom ik in balbezit? 

Je kan of zelf de tegenstander tackelen (waarbij bijvoorbeeld Yoshi een soort van plank-beweging maakt) of jouw teamgenoten tackelen als zij in de buurt zijn van de tegenstander. Indien je het goed doet heb je de bal zo in bezit, waarmee je veel voordeel hebt. Het tackelen is ook te ontwijken en indien dit goed gedaan wordt kan je zelfs een speed boost verdienen. Er worden geen rode of gele kaarten uitgedeeld voor tackles, hoe bruut ze ook zijn. In de tutorial bijvoorbeeld mag jij als Mario Yoshi tackelen. Zowel zachte als harde tackles kun je uitdelen aan je tegenstander. Hoe beter je de tackle oplaadt hoe harder deze aankomt. Dit is echt heel bruut voor de arme dino in de tutorial.

Cosmetisch maar oh zo vet

In tegenstelling tot de Wii-versie waar het stadion compleet één kleur was, heeft dit spel toch wat nieuws toegevoegd. Er waren vijf opties van stadion-helften waar ik uit kon kiezen. Hoewel dit niet veel verandert aan hoe het spel speelt of wat voor items er uit de vraagteken-blokken komen, geeft het wel een unieke ervaring. Ondanks deze cosmetische verandering blijft elk stadion gevuld met dezelfde toeschouwers: Yoshi’s, Toad’s en Shy Guys. Ik had het leuker gevonden als bijvoorbeeld het spookstadion vol zat met Boo’s en Dry Bones.

Zijn kostuums dan ook alleen cosmetisch?

Deze zijn zeker niet alleen cosmetisch. Elk personage heeft zijn unieke kracht. Zo zijn Bowser en Donkey Kong super sterk en minder makkelijk te tackelen door bijvoorbeeld een Toad of Yoshi. Als je je in de shop bevindt en een personage selecteert zie je ook bijvoorbeeld de stats en hoe de kostuums deze bevorderen of benaderen. Door de juiste combinaties te maken voor elk personage kan je een ultieme tank maken of een super snelle jelle. Wel moet je hiervoor munten gebruiken die je verdient door te spelen in zowel de solo-speler-modus als de multiplayer-modus.

Maken ze dezelfde fout als de Wii?

Het grootste kritiekpunt wat ik heb onthouden van de Wii-versie is dat de CPU’s uiteindelijk te makkelijk te verslaan waren. Voor wat er bekend is gemaakt, heeft Nintendo hier wat mee gedaan. Er is een soort modus in het spel waarin je het opneemt tegen CPU-teams die zich specialiseren in bepaalde krachten. Ik heb deze modus echter zelf niet uitgeprobeerd, dus kan helaas dit niet toelichten.Wel kan ik alvast wat vertellen over de Strikersclub. In deze Strikersclub zitten seizoenen die twee weken duren. De eerste week speel je oefenwedstrijden online, de tweede week telt alles mee wat je speelt. Deze club kan jij samen met vrienden vormen om het op te nemen tegen andere teams online om je vaardigheden op de proef te stellen.

Voorlopige conclusie

Ik heb echt genoten van hoe fijn het speelde, hoe mooi alles eruit zag en hoeveel vaardigheden je leert te beheersen. Het lijkt zeker een spel te worden dat met veel oefenen leuker wordt. In ieder geval ziet het er gestroomlijnder uit dan zijn voorganger. Om te zien of dit spel echt zoveel beter is dan de Wii-versie en weer nieuw leven blaast in de Mario Striker-serie moeten we nog even afwachten tot 10 juni wanneer het verschijnt op de Nintendo Switch.

Like dit bericht:

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Recente artikelen

WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

0

Media WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

18-04-2024

1

Dennis

‘Debuut trailer’ voor Trinity Trigger

0

Nieuws 'Debuut trailer' voor Trinity Trigger

27-05-2022

3

Rik

Nintendo Switch Online krijgt bezoek van drie NES & SNES-games

1

Nieuws Nintendo Switch Online krijgt bezoek van drie NES & SNES-games

27-05-2022

5

Erik

Discussieer met ons mee! 3

Yosher

28 mei 22 om 00:34

#5084‍

5852 XP | 1084 comments

De tutorials laten je alleen maar Yoshis in elkaar rossen! BAGGER SPEL!!

Maar even serieus, het spel ziet en speelt (van wat ik zelf heb geprobeerd in de demo tutorials) erg tof uit, en ik ben blij dat de impressies ook goed overkomen. Echt één van mijn meest geanticipeerde games op het moment!

lifegiving

28 mei 22 om 10:18

#5086‍

2151 XP | 352 comments

Eeyup! Ik vond het ook een beetje gemeen! Hopelijk komt yoshis revenge !!

het spel heeft zoveel meer karakter dan eerst wat ik echt geweldig vind. En idd speelt heerlijk weg. Ik was zelf echt bagger slecht maar wie weet  word ik ooit beter. Ik hoop echt dat het goed aan gaat slaan!

reporterdavid

28 mei 22 om 11:57

#5089‍

1196 XP | 238 comments

Cool, ben benieuwd. dit is blijkbaar niet zomaar een minimaal invulleitje