Fromto, Colt Canyon en OutBuddies: Indies spelen bij HeadUp Games

  • Hands-on

  • 20 sep 19 om 09:00

  • Erik

  • 0

Wij (Dreon en Erik) waren tijdens de Gamescom ook bij de Duitse uitgever HeadUp Games. Een overvolle afspraak, want we kregen in korte tijd een hele hoop te zien. Zo konden we onder andere Fromto, Colt Canyon en OutBuddies spelen. Onze bevindingen? Die lees je hieronder!

Fromto

Fromto is een vreemde eend in de bijt. Een hele vreemde eend. Dit spelletje van Nederlandse ontwikkelaar Studio Erikson is in essentie een tweedimensionaal racespel waar je zo snel mogelijk bij de finish moet zien te komen. Het probleem? De track is niet af! Aan jou de taak om ‘m zo goed mogelijk af te maken. Best lastig met allerlei gekke obstakels als water, stekels of ouderwetse televisieschermen en extreem gekke physics. Het feit dat je dit met tot vier spelers kunt spelen en de graphics getekend lijken te zijn door een kind van vijf, maakt het geheel nog meer bijzonder. We hadden geen idee wat er gebeurde, maar lol hadden we zeker. Gaat het ongetwijfeld goed doen tijdens streams! Erik

Colt Canyon

Colt Canyon doet mij meteen denken aan zo’n flashspelletje op een website als Kongregate. Het neemt één laagdrempelig, luchtig concept en borduurt hier een heel spel omheen. Het concept? Heel veel vijanden over de kling jagen met je pistooltjes! Dit doe je vanuit een isometrisch en pixelig perspectief, wat het geheel zo’n ouderwetse Atari 2600-vibe geeft. Je doel is om je partner te redden uit de klauwen van diverse slechteriken. Hier is een roguelite-sausje aan gekoppeld, waarbij je telkens verder en verder probeert te komen (en steeds meer upgrades scoort). De moeilijkheidsgraad is daarom ook lekker hoog geschroefd – tijdens de demo legden we aan de lopende band het loodje. Diepgang kon ik echter nog niet ontdekken. Erik

Outbuddies

Diepzee archeoloog Nikolay Bernstein wordt bijna 11 kilometer onder de zee wakker, hij is vastgemaakt aan een bovennatuurlijke buddy-unit. Nu is het aan hem de taak om zich een weg terug naar boven te banen door een gezonken stad genaamd Bahlam. Tijdens deze reis leert hij dat een kwaadaardige kracht ligt te broeden in deze oude vervallen stad, ook leert hij hier nieuwe wezens kennen die zich voornamelijk bezig houden met mijnen. Gaat het Nikolay lukken om met behulp van deze wezens en zijn buddy-unit het wateroppervlak te bereiken?

Outbuddies is een metroidvania gemaakt door één persoon genaamd Julian Laufer. Het spel belooft een ingewikkelde onderwaterwereld waarin je steeds nieuwe upgrades moet zoeken om verder te komen. Zo leert Nikolay om zichzelf op te rollen en aan muren te plakken, kan hij spullen verplaatsen en dubbele sprongen maken. Je vindt uiteraard ook nieuwe krachten voor je pak, nieuwe wapens en vechtbegaafdheden.

Tijdens de korte speelsessie heb ik voornamelijk geprobeerd om te kijken hoe het vecht- en schietsysteem in elkaar zat. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om door vijanden en aanvallen heen te rollen om ze te ontwijken. Het schieten ging erg soepel en dit voelde in combinatie met de beweeglijkheid van Nikolay erg verfijnd aan. Het spel toverde op verschillende momenten erg veel vijanden op het scherm waardoor mijn sprongen bijna pixel-perfect moesten zijn om in leven te blijven. Ik heb helaas te kort de tijd gehad om me te kunnen verdiepen in het verhaal, maar de puzzels wisten me wel meteen uit te dagen. Zo moest ik blokken verplaatsen om voor mezelf een brug te maken om de overkant te kunnen bereiken. Nikolay is overigens een erg grappig personage en valt vooral op door zijn heftige snor. De maker van het spel geeft niet voor niets aan dat hij zijn inspiratie heeft gezocht bij onder anderen Super Mario.

Voorlopige conclusie

Helaas was de speelsessie maar erg kort waardoor ik lang niet alles heb gezien wat ik zou willen zien, maar Outbuddies heeft zeker mijn interesse gewekt. Ik ben erg benieuwd hoe uitdagend de puzzels worden en of het verhaal zich goed ontwikkelt. Het vechten wordt in ieder geval een flinke uitdaging met zo veel verschillende vijanden op het scherm. Dreon

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Untitled Goose Game

0

Review Untitled Goose Game

20-09-2019

0

Paul

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

0

Review The Legend of Zelda: Link's Awakening

19-09-2019

1

Kitty

Reageer als eerste!