Genshin Impact - Breath of the Wild meets Fire Emblem Heroes

  • Preview

  • 6 okt 20 om 14:30

  • Erik

  • 0

Wie wel eens gameplay-beelden van Genshin Impact heeft gezien, weet dat het qua visuals hevig op The Legend of Zelda: Breath of the Wild lijkt. De gelijkenis is zo treffend, dat de Chinese ontwikkelaar MiHoYo zelfs een statement uitbracht dat de game eigenlijk helemaal niet zoveel op Nintendo’s meesterwerk lijkt. Hoewel dat stiekem niet (helemaal) klopt, is Genshin Impact zeker een game om in de gaten te houden. Ik speelde alvast de pc-versie.

Belangrijk om te weten: Genshin Impact is free-to-start. Dit betekent dat je ‘m straks voor niks, noppes en nada op je Nintendo Switch kunt installeren! Doe je dit, dan wordt je getrakteerd op een prachtige openwereldgame die je het best kunt zien als een soort combinatie tussen The Legend of Zelda: Breath of the Wild (sorry, miHoYo), een gemiddelde shonen anime en Fire Emblem Heroes. Huh, Fire Emblem Heroes? Jazeker. Zijn gratis uitgave is niet voor niets: je speelbare personages ontgrendel je door middel van een gacha-systeem!

Al vroeg in de game neem je het in een stoer luchtgevecht tegen deze draak op.

Breath of the Wild…

Gelukkig word je niet meteen gevraagd om in de buidel te tasten. Bij aanvang kun je tijdens een gelikt openingsfilmpje kiezen uit een tweelingbroer of tweelingzus. Deze tweeling reisde voorheen van planeet naar planeet, maar is nu door onvoorziene omstandigheden gedoemd op dezelfde plek te blijven. De wereld waar ons avontuur zich afspeelt. Een heerlijk uitgestrekt gebied, waar je tot op zekere hoogte vrij bent om te gaan en staan waar je wilt. Je kunt langs muren klimmen, je vers gevonden ingrediënten omzetten tot een stevig maal of kampen met monsters om ze een kopje kleiner maken. Overal is ook wel een bijzonder huisje om te verkennen of schatkist om te openen. Ook leuk: na een uurtje spelen ontvang je in de eerste grote stad Mondstadt een Wind Glider waarmee je lekker van hoger gelegen gebieden kunt zweven zonder dat je te pletter neervalt. Verken echter niet te gemakkelijk onbekend gebied: voor je het weet sta je tegenover een gigantische eindbaas!

…maar toch anders!

Het grote punt waarop Genshin Impact zich onderscheidt van Breath of the Wild, is het gevechtssysteem. Waar Link van alle markten thuis was, heeft elk personage hier zijn eigen specialiteit. Zo is jouw tweelingbroer of -zus bedreven met een zwaard, en kom je al snel een schattige jongedame (genaamd Amber) tegen die vijanden op afstand kan belagen met haar boog. Niet alleen dat: ze kan uitrusting en omgevingen ook in vuur en vlam zetten met haar pijlen! Handig voor tijdens het vechten, maar ook om obstakels in de omgeving op te ruimen.

Een pittoresk sfeerbeeld van de eerste stad in het spel, Mondstadt.

Ik kan natuurlijk nog niet spreken voor de Nintendo Switch-versie, maar het besturen van de verschillende personages loopt over het algemeen ongelofelijk soepel. Een paar klikken met de muis is voldoende om een salvo aan aanvallen af te vuren, terwijl je met de rechtermuisknop snel van aankomend gevaar weg kunt dashen. Ook kent iedereen een kekke speciale aanval, verbonden aan een speciaal element! Je vecht in een gezelschap van maximaal vier personages (één tegelijkertijd!), en middenin een gevecht kun je gemakkelijk naar diegene switchen die het meest geschikt is voor de situatie. Met de pijlen van Amber kun je bijvoorbeeld eerst het houten schild van je tegenstander verbranden, om vervolgens van dichtbij de klus te klaren met je zwaardvechter. Leuk!

Gacha-perikelen

Wel baart het Gacha-systeem me toch een klein beetje zorgen. In tegenstelling tot Xenoblade Chronicles 2 zijn de meeste additionele personages achter een paywall verstopt. À la Fire Emblem Heroes betaal je hiervoor een X aantal muntjes en is er “een kans” dat je een tof personage krijgt. Wat het erger maakt, is dat er niet eens garantie is dat het een nieuw hip personage is: je kunt ook net zo goed een wapen of hulpvoorwerp trekken. Natuurlijk, de makers moeten ook hun brood met de game verdienen – maar hopelijk wordt het niet een al te groot gokfestijn. Gezien Genshin Impact gewoon in Nederland en België uit mag komen, valt het vast mee!

Nee, het is écht een andere game!

Voorlopige conclusie

Op dit moment heb ik nog maar een klein deel van de grote wereldkaart in Genshin Impact verkend, maar ik moet zeggen dat ik ontzettend geïntrigeerd ben door hetgeen wat ik al heb gezien! Jazeker, de game lijkt echt gigantisch op Breath of the Wild – maar speelt tegelijkertijd helemaal anders. Het gevechtssysteem is lekker snel en actierijk, en het wisselen tussen personages is een leuke manier om variatie aan te brengen. Ook lijken de verschillende attributen (zoals vuur) ook daadwerkelijk invloed te hebben op omgevingen en puzzels. Ik kan niet wachten op de Nintendo Switch-versie!

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Monolith Soft zoekt nieuwe programmeurs

2

Nieuws Monolith Soft zoekt nieuwe programmeurs

01-05-2024

2

Rik

[#20jaarN1] De afsluiting: het verleden en de toekomst van N1ntendo.nl

0

Special [#20jaarN1] De afsluiting: het verleden en de toekomst van N1ntendo.nl

07-10-2020

0

Redactie

Seizoen 2 Aflevering 33 – Prijsvraag, Smash bros. en Mario Kart

0

Podcast Seizoen 2 Aflevering 33 - Prijsvraag, Smash bros. en Mario Kart

06-10-2020

0

Dreon

Reageer als eerste!