Fire Emblem Warriors

Een hack ‘n slasher staat over het algemeen niet bekend om haar tactische aanpak. Naar je tegenstand toe sprinten en in het wilde weg om je heen hakken is meestal het het devies. Vanwege je extreme kracht hoef je je niet echt zorgen te maken over de hoeveelheid tegenstanders die tegenover je staan. Toch schijnt Fire Emblem Warriors het Hack ’n Slash-concept op de schop te nemen en een tactisch element toe te voegen. Ik was benieuwd hoe dit uit zou pakken en voelde de game tijdens een speelsessie aan de tand.

Fire Emblem Warriors doet iets nieuws in de Fire Emblem-serie. De fusie van Koei Tecmo’s Dynasty Warriors en Intelligent Systems’ Fire Emblem lijkt in eerste instantie geen logische zet, aangezien de gameplay van beide series niet meer verschillend van elkaar kunnen zijn. Ook de tactische insteek die Fire Emblem kent, vinden we op geen enkel vlak terug in Dynasty Warriors. Als dat maar goed komt…

Hectiek alom

In de demo bevond ik me in een grote arena met verschillende forten. Deze forten worden ieder bewaakt door een commandant en een vloedgolf aan soldaten. Het is aan jou om maximaal vier bekende Fire Emblem-personages (zoals Chrom en Marth) in te zetten om de verschillende delen van het fort over te nemen. Met lichte slagen en zware klappen kun je dodelijke combinaties maken. Je neemt het met gemak op tegen meer dan honderd tegenstanders tegelijk en met je krachtige slagen werk je in een mum van tijd iedereen tegen de grond. De commandanten zijn iets pittiger en vereisen wat meer voorzichtigheid om niet in de problemen te komen. Gaandeweg verzamel je energie voor het uitvoeren van een speciale aanval, die bij een perfecte timing totale massavernietiging met zich mee kan brengen. Heel inspirerend was deze arena niet; het was niets meer dan een rooster met rechte paden naar vierkante, houten forten.

Toch speelt Fire Emblem Warriors niet als een standaard hack ’n slasher. Eén typisch aspect van Fire Emblem blijft vooral in je hoofd spoken: wanneer een personage verslagen wordt, kun je hem of haar niet meer terughalen. Permanent verslagenheid dus en net dat onderscheidt deze game van de andere games uit het genre. Ook is het belangrijk om in het uiteindelijke spel rekening te houden met de bekende Fire Emblem-wapendriehoek, hoewel ik hier niet verder over uit kan wijden omdat deze nog niet inbegrepen was in de demo. Om alles nog eens wat explosiever te maken kun je ook combinaties uitvoeren met twee of meer personages tegelijk. Ze versterken dan elkaars aanvalskracht waardoor er echt niets meer heel blijft om je heen.

Tactiek dus

Je controleert een viertal personages, dus je kunt ervoor kiezen om je krachten te spreiden over de volledige arena om zo meer grond te kunnen dekken. Houd echter wel in de gaten dat het afzonderen van een personage de dood voor hem of haar met zich mee kan brengen. Wanneer het personage in zijn eentje in de problemen komt, kun je fluiten naar een kwart van je mankracht. Echter, wanneer je niet zou spreiden loop je de kans dat je serieus moet gaan sprinten om bij forten te komen waar eindbazen verschijnen. Deze keuzes hebben gevolgen voor het verloop van je spel en net dat geeft Fire Emblem Warriors een voordeel ten opzichte van de rest in zijn genre.

Voorlopige conclusie

Fire Emblem Warriors heeft zeker potentie, maar heeft dat nog niet echt laten zien in deze demo. De demo was nogal lineair met een inspiratieloze arena als strijdtoneel. Echter waren de sterke punten van deze game overduidelijk aanwezig, zijnde de noodzaak van een tactische aanpak en grote groepen tegenstanders een enorm pak slaag geven met veel te krachtige aanvallen. De charme van Fire Emblem Warriors ten opzichte van andere games in het genre zit hem in het risico dat je loopt om een personage te verliezen voor de rest van je spel en in hoe de personages kunnen samenwerken om tegenstanders genadeloos uit de weg te ruimen. De demo laat, ondanks de kritiekpunten, een positieve indruk achter en ik kijk zeker uit naar de release van deze zeer gave en gewelddadige game.

Like dit bericht:

Recente artikelen

LEVEL-5 stelt VISION 2024-presentatie uit tot ‘zomer 2024’

1

Nieuws LEVEL-5 stelt VISION 2024-presentatie uit tot 'zomer 2024'

19-04-2024

1

Rik

GoNNER

0

Review GoNNER

03-08-2017

0

Daan

New Nintendo 2DS XL – Het oordeel

0

Special New Nintendo 2DS XL – Het oordeel

28-07-2017

1

Redactie

Reageer als eerste!