Fire Emblem: Three Houses

  • Preview

  • 12 jul 19 om 15:00

  • Icelos

  • 0

Na een lange tijd wachten is er dan eindelijk weer een Fire Emblem-titel voor de thuisconsoles. De laatste was alweer Fire Emblem: Radiant Dawn voor die gekke Wii. Ondanks dat het spel aardig ontvangen werd door de pers, is het de laagst scorende Fire Emblem-titel. Het is dus alweer even geleden dat strategiefans op een thuisconsole een overweldigend Fire Emblem-deel hebben gespeeld. Met Fire Emblem: Three Houses wil Nintendo deze fans tegemoetkomen. Wij mochten er alvast wat uurtjes instoppen: check onze eerste impressies hieronder!

Stranger Things

Fire Emblem: Three Houses begint bij een groepje huursoldaten die toevalligerwijs een schreeuw om hulp ontvangen; drie jonge studenten zijn op de vlucht geslagen voor brute en gevaarlijke barbaren. Al snel pakken de huursoldaten hun wapens en gaan ze tezamen met de studenten de strijd aan. Als de barbaren op het punt staan om zich terug te trekken, besluit er één een alles of niets-sprint te starten met puur als doel een van de studenten te raken. Eén huursoldaat springt voor de dodelijke bijl en wordt dodelijk geraakt…

Deze altruïstische daad maakt de huursoldaat tot protagonist en met een hoop magie en hallucinerende taferelen weet het hoofdpersoon het niet alleen te overleven, maar tevens als beste uit de strijd te komen. De studenten zijn onder de indruk en al gauw word je verzocht om mee te gaan naar The Monastry, een grote gemeenschap waar studenten en docenten in saamhorigheid leven, om als docent en mentor op te treden in één van de drie huizen.

Go Explore!

Een van de leukste nieuwe toevoegingen is de ‘open wereld’ van Fire Emblem: Three Houses. Iedere zondag heb je de keuze uit verschillende activiteiten om zo een betere band met je leerlingen te krijgen. Dit verhoogt de motivatie van je studenten, waardoor ze beter in staat zijn om dingen beter en vooral langer te leren. Zo kun je met enkele studenten gaan eten, beslissen om in het kerkkoor te zingen, je vrije dag gebruiken om wat rust te nemen of extra training geven en een missie doen. Het is zeer belangrijk om een goede balans te vinden om zo jouw studenten optimaal te kunnen begeleiden.

Dat is echter niet de enige reden om de gangen van The Monastry vaak en lang te bewandelen. Overal liggen items verstopt en deze helpen je met groeien als docent. Zo kun je boeken lezen over het koken van eten of hoe Faith de wonden van soldaten kan genezen of vind je verloren voorwerpen van studenten en moet je er zelf achter komen wie de eigenaar is en kun je zelf groeien door met andere docenten te spreken of oefeningen te doen.

Naarmate je een betere docent wordt, krijg je steeds meer Activity Points om te gebruiken. Alles wat je kunt doen, kost één punt en wanneer al jouw punten zijn gebruikt, zijn er geen activiteiten meer om te doen. Je kunt nog wel rustig rondlopen, kletsen met studenten en jouw wapens en schilden naar de blacksmith brengen om te laten repareren.

Let’s Fight!

Een ander groot aspect van Fire Emblem: Three Houses is de strategie. Alle gevechten zijn, zoals altijd in de serie, turn-based en hier is een grote dosis tactiek voor nodig. Zo zijn bepaalde wapens efficiënter tegenover andere wapens, moet je rekening houden met de afstand die jouw tegenstander kan afleggen en is er een continu gevecht om jouw personages in leven te houden. Daar komt nog eens bij dat je nu ieder karakter een eigen legertje kan geven. Deze verschillende Battalions hebben allemaal hun eigen aanval, waarbij monniken wonden genezen en huursoldaten juist de tegenstander kunnen overweldigen.

Zelfs aan het begin merk je al dat Fire Emblem: Three Houses ontzettend lastig kan zijn, zeker wanneer je het spel op de volle hardcore-modus uitspeelt; hierin sterven je personages daadwerkelijk als ze in het gevecht hun leven verliezen en zijn de vijanden net wat slimmer en geniepiger. Ben jij echter niet zo van het uren puzzelen om een bepaald gevecht te klaren, dan kun je het spel gelukkig op Casual zetten, waar je studenten op miraculeuze wijze wederom tot leven komen na ieder gevecht. Zo is er voor ieders wat wils en kan de echte strateeg ontzettend diep in de game springen.

De presentatie van Fire Emblem: Three Houses is niet volledig soepel te noemen. Zo nu en dan vallen er wat frames weg en dat is enigszins storend. Gelukkig loopt het spel wel consequent tijdens de gevechten, maar tijdens het vrijelijk rondlopen kun je soms beter een oogje dichtknijpen. Grafisch is het spel tijdens dergelijke momenten ook niet van top niveau: bomen ogen echt heel lelijk, je kunt door pilaren lopen en zijn er ontzettend veel onzichtbare muren die het ontdekken van de Monastry compleet verpesten.

Voorlopige conclusie

Fire Emblem: Three Houses lijkt een ontzettend vol spel dat vanaf de eerste minuut een goede indruk maakt. Toegegeven, grafisch is het spel niet helemaal zoals je het wilt, zeker niet de momenten dat je rustig kunt rondlopen door de tuinen van de Monastry. De cutscenes en tijdens strategische gevechten is het grafisch wel dik op orde gelukkig. Het spel heeft veel uitdaging, bergen met content en vooralsnog zijn zeker de gevechten een genot om over na te denken. Het lijkt erop dat Fire Emblem: Three Houses qua content in ieder geval wel snor zit.

Like dit bericht:

Recente artikelen

WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

0

Media WayForward en Atari brengen Yars Rising naar Switch

18-04-2024

1

Dennis

N1ntendo verwelkomt twee nieuwe redactieleden: Mitch en Martijn

0

Nieuws N1ntendo verwelkomt twee nieuwe redactieleden: Mitch en Martijn

16-07-2019

0

Erik

Dragon Quest Builders 2 – Een goede verbouwing

0

Review Dragon Quest Builders 2 - Een goede verbouwing

11-07-2019

0

Dre

Reageer als eerste!