FIFA 19

Na drie jaar afwezigheid keerde FIFA vorig jaar terug naar een console van Nintendo met FIFA 18 voor de Nintendo Switch. De versie werd van de grond af opgebouwd voor het hybrideplatform en de moeite die in de game gestoken was, kwam duidelijk naar voren bij het spelen. Desondanks zaten er nog vele haken en ogen aan het product. Met FIFA 19 bouwt Electronic Arts voort op het fundament dat vorig jaar gelegd is. Op de Gamescom was de game speelbaar en keken wij of de verbeteringen al voelbaar zijn.

 

De zon schijnt, de grasmat is heldergroen en het publiek is enthousiast. De sfeer die neergezet wordt voelt echt aan als FIFA en de eerste indruk is dat er veel grafische verbeteringen zijn doorgevoerd in de Nintendo Switch-versie ten opzichte van vorig jaar. Het gras ziet er meer uit als echt gras, de spelers zien er beter uit en de schaduwen op het veld zijn veel zachter – dat laatste kan ook met de instellingen van de demo te maken hebben, maar er lijkt te zijn gesleuteld aan de belichting in het spel om het er wat natuurlijker uit te laten zien.

Qua gameplay zijn er ook wat wijzigingen doorgevoerd. Zo zitten er nu speciale schoten in de game. Met een druk op de A-knop schiet je op doel. De vernieuwing is echter dat je met een tweede druk op de A-knop met de juiste timing, het schot meer kracht en precisie meegeeft, waardoor de bal veel lastiger wordt voor de keeper om tegen te houden. Als je timing verkeerd is, verliest het schot juist die precisie en zie je de bal zwakjes over de achterlijn hobbelen. Het systeem vergt even wat oefening en je hoeft het gelukkig ook niet te gebruiken. Wij hadden op de Gamescom niet genoeg tijd om dit uitgebreid te testen, waardoor het lastig is om er een goed oordeel over te geven. Deze nieuwe mechanic zorgt er in ieder geval voor meer diepgang in de game.

Als zo’n schot echter mislukt over de achterlijn gaat, komt er een doeltrap. En ook die zijn veranderd in de nieuwe iteratie. In plaats van een bewegende camera waarmee je kunt richten, krijg je nu de hele breedte van het veld te zien en moet je door je controlstick te bewegen richting aan de bal meegeven. Dit werkt prima en zal de pret zeker niet drukken. Een positieve bijkomstigheid is dat in lokale multiplayer de tegenstander nu niet meer kan zien naar welke medespeler de keeper de bal wil schoppen.

Ten slotte, en dit is misschien wel de belangrijkste verandering, voegt FIFA 19 de licenties voor de UEFA Champions League, de UEFA Europa League en de UEFA Super Cup toe. In de demo mochten we een Champions League-wedstrijd spelen. De complete ambiance, van stadion tot opkomst tot wedstrijdbal, is overgebracht naar de game. Het is een mooie toevoeging aan de grote lijst van competities die al in de game zaten en alle drie de clubtoernooien zullen in het volledige spel verwerkt zijn in zowel Ultimate Team als de Carrière-modus.

Voorlopige conclusie

Het Nintendo Switch-team van Electronic Arts heeft het afgelopen jaar duidelijk veel werk verricht aan FIFA 19. De verbeteringen ten opzichte van het vorige deel zijn na een paar potjes spelen al duidelijk zichtbaar. De toevoeging van speciale schoten heeft veel potentie, maar we zullen toch nog even moeten wachten op de volledige versie voordat we een definitief oordeel kunnen geven over dit nieuwe FIFA-seizoen. De eerste indruk is echter goed.

Like dit bericht:

Recente artikelen

One Piece Odyssey komt naar Nintendo Switch

0

Nieuws One Piece Odyssey komt naar Nintendo Switch

15-04-2024

2

Mark

N1ntendo.nl TV – De leukste Indies op Gamescom 2018

0

N1-UP TV N1ntendo.nl TV - De leukste Indies op Gamescom 2018

10-09-2018

0

Dyon

The Inner World

0

Review The Inner World

09-09-2018

0

Erik

Reageer als eerste!