Darksiders Genesis

  • Preview

  • 28 aug 19 om 17:47

  • Mitch

  • 0

De Darksiders franchise draait om de Ruiters van de Apocalyps. In ieder deel krijg je éen van deze vier halfgoden onder de knoppen om een fantasievolle wereld te verkennen. In deel één was dat de lompe War, die ons een mix tussen God of War en Zelda bracht. Deel twee voegde met de lenige Death en een veelvoud aan schatkistjes ook nog wat Prince of Persia en Diablo toe aan die mix. En Darksiders Genesis? Darksiders Genesis gooit dit allemaal overboord voor een fris top-down avontuur dat nu al best lekker weg speelt.

Darksiders Genesis speelt zich -zoals de naam al subtiel duidelijk maakt – voor de eerste Darksiders game af. De Apocalyps is nog vers en jij kruipt in de huid van de ruiter Strife om te onderzoeken waarom deze nu precies getriggerd is. Strife werd al kort geteaset in Darksiders 3 (we praten verder niet over DS3) en in dit deel krijg je zijn slicke guns zelf onder de knoppen. Samen met het isometrische camera perspectief en de besturing met twee sticks verandert de game zo opeens in een twin-stick shooter!

Wil je liever een wat klassiekere Darksiders ervaring? Dan wissel je met een druk op de knop naar War of Death, want die zijn ook gewoon speelbaar. Zo kun je strategisch schakelen tussen de guns van Strife, het lompe zwaard van War en de sierlijke zeis van Death. Al deze wapens hebben ook nog meerdere vormen. Zo heeft Strife meer dan zeven soorten munitie voor zijn guns en kan War elementen als vuur, ijs, en elektriciteit aan zijn toch al brute zwaard toevoegen. In typische Darksiders-stijl hak je vervolgens in op vijanden en duik je weg wanneer je zelf aangevallen wordt.

Megaman-light
Het team van Airship Syndicate is zelf erg trots op de variant van het skilltree-systeem die ze voor de game bedacht hebben en vertelden op de Gamecom daarover met aanstekelijk enthousiasme. Dat zit zo: in Darksiders Genesis ontgrendel je vaardigheden niet in een vaste volgorde. Ieder monster draagt namelijk een bepaald soort skill en wanneer je deze vaak genoeg verslaat, verkrijg jij die skill, Megaman-stijl. Die kun je vervolgens plaatsen waar je maar wilt op de skilltree, maar in bepaalde slots krijgt deze vaardigheid weer extra kracht. Het is een origineel en vlot systeem wat de nodige diepgang lijkt toe te gaan voegen, zonder dat je uren in menu’s verstrikt raakt.

Toch, knokken is slechts één van de pilaren van de Darksiders franchise en de makers stelden mij gerust dat ook in Genesis de andere aspecten aan bod komen. Zo dien je je weg te vinden door dungeons en zijn er van tijd tot tijd platformelementen en kleine puzzeltjes die je op moet lossen. Hier komen de andere ruiters weer in beeld, want in singleplayer zul je af en toe moeten wisselen tussen War, Death en Strife om verder te komen. Qua bazen beloven de makers een mix tussen directe gevechten en meer Zelda-achtige eindbazen waar wat licht puzzelwerk aan te pas komt.

Samen hakken en puzzelen op de bank
Klinkt als een aardige kluif? Je staat er niet alleen voor! Als je tenminste ook een vriend of vriendin hebt die het duistere comic book-achtige universum van Darksiders kan waarderen. Genesis is namelijk volledig in offline co-op te spelen en het hele spel is daar op aangepast. Wanneer je samen speelt wordt de hoeveelheid vijanden aangepast en sommige lay-outs veranderen ook. Helemaal tof is dat zelfs puzzels opnieuw ontworpen zijn om met twee spelers op te lossen.

Ik speelde op de Gamescom de demo van Darksiders Genesis op een PC, maar de makers konden mij wel al een aantal dingen vertellen over de Nintendo Switch-versie. Zo is men hard aan het werk om ook op Nintendo’s hybride een framerate van 60 frames per seconde te realiseren, wat stiekem heel fijn is is bij dit vlotte, arcade-achtige spelletje. Ze zullen indien nodig de graphics wat downgraden om dit te realiseren. Ik heb daar na alles wat ik gezien en gespeeld heb van Genesis aardig wat vertrouwen in.

Voorlopige conclusie:
Er waait een frisse wind door het Darksiders-universum met Genesis. Met een nieuwe studio en een nieuw isometrisch perspectief staat zowel fans van de series als nieuwkomers iets moois te wachten. De hack en slash-actie is wat kleiner van schaal, maar dit lijkt vooralsnog niet ten koste te gaan van de diepgang. Ook de co-op stand smaakt naar meer. Het is nog even afwachten in hoeverre de andere elementen (puzzelen, platformen, geheime kistjes) écht vertegenwoordig zijn of dat eentonigheid met het knokken op de loer ligt. Vooralsnog is Darksiders Genesis goed op weg om een van de grote verrassingen van dit najaar te worden.

7.5

N1-score

  • + Volledig gebouwd op co-op
  • + Toegankelijke besturing en slimme puzzels
  • - Het platformen is enorm basic
  • - Mist een X-factor

Like dit bericht:

Recente artikelen

Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game komt naar Switch

0

Nieuws Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game komt naar Switch

24-04-2024

1

Rik

Trine 4: The Nightmare Prince

0

Preview Trine 4: The Nightmare Prince

29-08-2019

0

Paul

Rondleiding op de Indie Arena Booth

0

Special Rondleiding op de Indie Arena Booth

26-08-2019

0

Dreon

Reageer als eerste!