CastleStorm II

  • Preview

  • 1 sep 19 om 15:00

  • Paul

  • 0

CastleStorm is een spel dat ik oorspronkelijk voor de Wii U eShop aangeschaft had. Het spel was eigenlijk een beetje mijn guilty pleasure: cheesy dialogen en slapstick humor zijn niet voor mij weggelegd, maar desondanks wist deze laagdrempelige aanpak mij ontzettend veel plezier op te leveren omdat de gameplay zo lekker wegspeelde. De strategische mix van kasteel versus kasteel, troepen, spreuken en diverse wapens om in te zetten hield mij urenlang gekluisterd aan de Wii U Gamepad. Totdat de batterij het begaf, in ieder geval. Zen Studios liet ons tijdens Gamescom het vervolg zien, CastleStorm II. Gretig nam ik een kijkje om te zien of ze de inmiddels bekende formule weten te perfectioneren.

Kasteeltjes bestormen

In CastleStorm plaats je troepen in een 2,5D omgeving om ze richting het vijandelijke kasteel te laten lopen. Het doel is om het kasteel van de vijand kapot te maken terwijl je je eigen kasteel in stand houdt. Spelers van de browsergame-serie Age of War zullen wellicht bekend zijn met dit gameplay-principe. Naast het kunnen spawnen van troepen had je ook de mogelijk om spreuken en wapens te gebruiken om jouw troepen mee te versterken of de tegenstander weg te maaien. Tot slot kon je een hero-personage oproepen en deze direct besturen om een lastige zwerm aan vijanden de pan in te hakken.

Met een divers aantal troepen, spreuken en wapens is de gameplay-loop van CastleStorm erg solide. Hier zijn ze echter niet gestopt: naast de wave-based progressie kreeg je ook de mogelijkheid om een compleet eigen kasteel te bouwen. Dit gaf een leuke twist aan de gameplay, omdat je door het spel heen je eigen kasteel ziet evolueren door het vrijspelen van nieuwe kamers. Met je wapens kun je op het kasteel van de tegenstander schieten om kamers kapot te maken, waardoor ze gehinderd worden met als resultaat minder troepen of minder resources. Dit maakte CastleStorm een unieke game dankzij de interessante mix van gameplay.

We need to go deeper

In CastleStorm II doen ze er nog een schepje bovenop: het hele gameplay-aspect van de originele CastleStorm is intact, maar de battles zijn onderdeel van iets veel groters. CastleStorm II introduceert namelijk het 4X genre in de al rijke mix aan gameplay. Voor wie niet bekend is met de term: 4X staat voor “explore, expand, exploit, and exterminate”, vier pilaren die de basis vormen van het genre. Enkele voorbeelden van succesvolle games in dit genre zijn Civilization, Stellaris en Sins of a Solar Empire. De toevoeging hiervan houdt in dat je je eigen koninkrijk turn-based kan opbouwen in een wereld verdeeld in zeshoekige gebieden, net zoals we gewend zijn van Civilization. Wanneer je andere troepen aanvalt zal de camera veranderen naar het oorspronkelijke 2,5D perspectief waar je je manschappen, wapens en spreuken los kan laten op al het gespuis wat in de weg staat.

Naast de introductie van een compleet nieuw genre hebben ze tevens de originele gameplay verbetert. Je kunt gewone troepen nu ook besturen en de manier waarop kastelen schade krijgen en instorten ziet er een stuk realistischer uit. Er zijn vast nog meer subtiele aanpassingen gedaan om de flow van het spel fijner te maken, al waren deze niet zichtbaar tijdens de eerste indruk tijdens Gamescom. Als speler van het origineel ben ik in ieder geval erg blij dat ze niet simpelweg de 4X-gameplay erin verwerkt hebben en verder geen aandacht besteedt hebben aan de originele gameplay om deze te verbeteren.

Voorlopige conclusie

CastleStorm II belooft veel goeds in zich te hebben dankzij de toevoeging van 4X-gameplay aan een al divers pakket van genres en gameplay. Fans van het origineel krijgen een waardig vervolg voorgeschoteld, terwijl de toevoeging van het strategische aspect een compleet nieuw publiek voor CastleStorm aanboort. De gevechten zijn voorzien van de nodige tweaks en verbeteringen en die laten zien dat ze niet zomaar een 4X-schil over het origineel geplakt hebben en het daarbij gelaten hebben. De interessante mix van gameplay betekent dat er nooit een saai moment is in de wereld van CastleStorm, en met dit soort content neem ik de slapstick humor en gĂȘnante oneliners opnieuw graag voor lief.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Paper Mario: The Thousand-Year Door krijgt uitgebreide overzichtstrailer

0

Media Paper Mario: The Thousand-Year Door krijgt uitgebreide overzichtstrailer

25-04-2024

1

Erik

Sayonara Wild Hearts

0

Preview Sayonara Wild Hearts

02-09-2019

0

Mitch

Mijn haat/liefde-relatie met Tetris 99

0

Special Mijn haat/liefde-relatie met Tetris 99

01-09-2019

0

Ness

Reageer als eerste!