In hun Annual Report 2022 heeft Square Enix aan hun aandeelhouders laten weten dat ze zich niet langer richten op de Japanse videogame-markt. Overzeese releases krijgen tegenwoordig prioriteit van de Japanse game-gigant.
Square Enix volgt hiermee de trend die ook Playstation-fabrikant Sony de laatste jaren heeft ingezet. Naast een sterk vergrijzende en slinkende bevolking, werkt ook de grote voorkeur van de Japanse gamer voor mobiele games AAA-ontwikkelaars als Square Enix tegen. Games voor smartdevices en de Nintendo Switch doen het vele malen beter dan moderne cinematische games voor PC of thuisconsoles in het land van de rijzende zon.
Yosuke Matsuda, die de titel Square Enix President and Representative Director draagt, zei het volgende in het Annual Raport (vertaald):
Voor bedrijven die voornamelijk op de Japanse markt concurreren, is het moeilijk om een grote groei in de game-industrie te bereiken, gezien de vergrijzing van de Japanse bevolking. Daarom is het voor ons bedrijf van cruciaal belang dat wij succesvolle titels produceren die de internationale markt aanspreken, die zowel qua klanten als verkoopcijfers een grotere omvang heeft. Met andere woorden, de Japanse markt is niet langer voldoende om een winstniveau te bereiken dat ons in staat stelt onze ontwikkelingsinvesteringen terug te verdienen en winst te maken, en daarom moeten wij onze ontwikkelingsinspanningen benaderen vanuit de veronderstelling dat wij op de wereldmarkt moeten slagen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
29-10-2022
#7327
333 comments
Zolang de titels maar niet te veel verwesteren.
30-10-2022
#7331
14 comments
Square enix, is dat niet het bedrijf day yamauchi San voor 10 jaar had verbannen.
zolang Nintendo het goed doet is dit het belangrijkste voor mij.
01-11-2022
#7346
266 comments
Grappig… de suckers hebben net hun westerse tak verkocht…. lekker inzicht weer.