Reggie Fils-Aime praat over reden Nintendo's "trage" online aanpak

Tijdens een episode van de GeekWise podcast kreeg Reggie Fils-Aime, voormalig president van Nintendo Amerika, de vraag of hij spijt heeft en dingen geleerd heeft over waarom het bedrijf de online multiplayer niet beter aanpakte. Een interessant aandachtspuntje was dat Nintendo Europa en Amerika samen Nintendo Japan de waarde van online play probeerden aan te tonen.

Veel Nintendo-gebruikers herkennen het feit dat Nintendo traag is met het toepassen van online play. Pas toen Mario Kart DS geïntroduceerd werd met Nintendo wifi-connectie heeft Nintendo een poging gedaan om multiplayer opties toe te passen via internet, maar de opties waren beperkt. Nintendo heeft sinds die tijd de online functionaliteiten verbeterd, maar vele fans vinden dat Nintendo ver achter de concurrentie ligt.

Reggie vertelde in het interview meer over de aanpak (vertaald):

Ik beantwoord de vraag van twee opzichten. Ten eerste Nintendo’s bedrijfsfilosofie is om altijd dingen anders te doen. Het bedrijf blijft innoveren op de manieren waar het bedrijf kracht uit heeft gehaald, in plaats van de kracht die anderen aantonen. En als voorbeeld, voor het multiplayer-gedeelte, blinkte Nintendo uit in wat we “Couch play” noemen. Dit houdt in dat je naast iemand zit of staat en daarmee samen Mario kart of Wii Sports speelt, in plaats van online. Het in-persoon multiplayer was het gebied waar het bedrijft in uitblinkte en dat is waar het zijn volledige focus op bleef leggen.

Om online multiplayer toe te passen moest het bedrijf nadenken over wat voor vernieuwing het spel krijgt, wat zijn de verschillende ervaringen die we moeten maken om te blijven overtreffen in deze nieuwe vorm van spelen. Het kostte het bedrijf een lange tijd om hierover na te denken. Ze moesten lang nadenken over hoe ze met iets totaal vernieuwends zouden kunnen komen wat waarde toe zou voegen aan het bedrijf. Als eigen argument vind ik dat het er een kern van succes begonnen is met Smash Bros. , een belangrijke franchise voor hun, online te maken, die geweldig goed aansloeg. Dat succes leidde tot een tussen eerste- en derde-persoon shooter, Splatoon, die ook met open armen ontvangen werd door de fans. Dus dit is het eerste deel van het antwoord. Het bedrijf denkt altijd na over hoe ze de markt instappen met hun eigen unieke aanpak, anders dan anderen en door hun eigen kracht te gebruiken.

Het tweede antwoord dat ik wil belichten is dat er een cultureel verschil speelt. Vanuit dit perspectief zag het bedrijf geen meerwaarde in het online spelen. Dat was juist het gebied waar de Amerikanen en Europeanen constant het bedrijf in Japan op probeerden te wijzen. De waarde van Online play, het belang van investeren in de online infrastructuur  om de ervaringen positiever te maken. Je hebt absoluut gelijk dat van de drie hardware concurrenten in de videogame-wereld Microsoft veel meer geïnvesteerd heeft en hiermee een grote voorsprong heeft. Het was een gebied wat constant gepusht werd door de Westerse vestigingen van het bedrijf om de ontwikkeling aan te moedigen van de investeringen in de infrastructuur en dit gaat zeker nog door na vandaag.

Wat vinden jullie van de Online-functionaliteiten van Nintendo? Laat het ons weten in de comments!

Bron: GeekWire Podcast

Like dit bericht:

Over Evelyne

Evelyne is onze nieuwe redacteur bij N1-UP. Haar favoriete Nintendo-personage is Piplup van Pokémon.

Lees meer over Evelyne

Recente artikelen

Corn Kidz 64 – vooruit met de geit!

0

Review Corn Kidz 64 - vooruit met de geit!

19-04-2024

0

Coen

N1 Podcast S3 A21 – A wild Evelyne appears!

0

Podcast N1 Podcast S3 A21 - A wild Evelyne appears!

24-05-2022

6

Redactie

Terugkijken – N1 Podcast Live

4

Livestream Terugkijken - N1 Podcast Live

23-05-2022

3

Dre

Discussieer met ons mee! 2

rob1N

23 mei 22 om 23:12

#5052‍

5393 XP | 1039 comments

Nintendo en online... altijd drama. Het is niet altijd maar beter als ze het anders doen. Ze zijn niet altijd beter dan de concurrent. Microsoft is dikke voorloper op online. In plaats van daar van te leren en te verbeteren, kijken ze weer met hun eigenwijze bril en gaan ze het wiel opnieuw uitvinden. Ik vind dat gewoonweg dom. Online bij Nintendo is en blijft nog vaak een teleurstellende ervaring met achterlijke settings, wachttijden en geen tot beperkte communicatiemiddelen. 

je kan tegenwoordig nog steeds niet iemand uitnodigen voor Smash. De Switch heeft dat friends systeem geïntroduceerd waarin je de optie 'invitations from other players' aan/uit kan zetten, maar vervolgens ondersteunen de games die optie niet.

Ribbelchips

24 mei 22 om 12:08

#5054‍

918 XP | 177 comments

Anders is lang niet altijd beter. Ik heb er respect voor dat Nintendo niet klakkeloos iets kopieert, maar je hoeft niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden. Op het gebied van online lopen ze gewoon nog steeds flink achter de feiten aan. Ze zijn wat mij betreft nog steeds niet op het niveau waar Microsoft zat tijdens het Xbox 360 tijdperk.

Ik wil gewoon kunnen communiceren met andere spelers tijdens een potje Mario Kart of Splatoon en mijn prestaties vergelijken met hen. In plaats daarvan zijn ze vooral bezig geweest om de virtual console samen te smelten met Nintendo Switch Online... Terwijl de concurrentie inmiddels fullpriced games op releasedag toevoegt aan hun bibliotheek van honderden games, gooit Nintendo eens per maand een handjevol 30-35 jaar oude games op hun dienst.  En als je in plaats daarvan 20-25 jaar oude games wil  spelen moet je een uitbreidingspakket aanschaffen voor het dubbele van de prijs.