Subtiele zwaaibeweging
“Voordat je een Pokémon kunt vangen, dien je het eerst te verzwakken.” Voor twintig jaar een geschreven regel in de wereld van Pokémon. Kwam je zo’n koddige Pikachu tegen in het wild, dan kon je niet simpelweg een barrage aan ballen op ‘m afgooien. Eerst moest je met je Charmander een vurige Ember (of twee) op ‘m afsturen. Hoe minder HP die muis had, hoe groter de kans was dat je ‘m in je blinkende Poké Ball sloot. Tot Pokémon GO bedacht dat je ook wél simpelweg een barrage aan ballen op ‘m af kan gooien. Oh jongens, wat werkt dit leuk in Pokémon: Let’s Go, Pikachu en Let’s Go, Eevee. Sterker nog: ik durf te zeggen dat dit het sterkste element is uit het spel.
Om een Pokémon te vangen, hoef je enkel met je hand een subtiele zwaaibeweging naar voren te maken. In tegenstelling tot de Wii-dagen – waar je vaak je pols moest zwiepen – moet je echt je hele bovenarm bewegen, net alsof je in het echt zo’n blinkende Poké Ball op die Bellsprout afgooit. Om dit gooien wat extra diepte te geven, zijn er allemaal elementen uit Pokémon GO overgenomen. Zo is de welbekende ring terug, die steeds roder van kleur wordt naarmate de vangkans lastiger is. Gooi je goed getimed binnen de cirkel, kun je een Nice, Great of zelfs Excellent krijgen. Goed om je vangkansen wat op te krikken én om meer ervaringspunten binnen te harken.
Dit had een leuk bruggetje over het sterker maken van je Pokémon kunnen vormen, maar ik wil nog even benadrukken hoe tof uitgewerkt het vangen is. Het geeft namelijk ongelofelijk veel voldoening om op het juiste moment je arm naar voren te bewegen en ‘m precies door dat kleine ringetje te mikken. Game Freak geeft hier nog extra nadruk aan door de toevoeging van HD-Rumble, die je elke beweging van de bal laat voelen, terwijl jij gespannen naar het scherm tuurt of ie er niet uit ontsnapt. Toegegeven: het gooien werkt helaas niet helemaal perfect, gezien de Nintendo Switch je bewegingen niet altijd even goed registreert – zeker als je door een druk bewegende Haunter naar links of rechts met je Joy-Con moet gooien. Dit neemt echter niet weg dat het vangen van Pokémon nog nooit zo spannend is geweest (en psst… op gezette momenten keert dat verzwakken stiekem gewoon terug!).
Een levendige wereld
Toegankelijk is ook de tweede grote sleuteling aan de hoofdformule: het afstappen van random encounters. Dit betekent dat de zakmonsters niet zomaar uit het gras opdoemen, maar gewoon rondslenteren in de wereld. Voor puristen lijkt dit misschien de grootste tegenvaller, gezien het verrassingselement volledig wegvalt. Je kunt nu zien welk type beestje er rondloopt, en zo die zeldzame Clefairy eruit pikken. In de praktijk valt dit echter wel mee: zeldzame Pokémon blijven écht zeldzaam, waardoor je soms alsnog lang aan het speuren bent. Een Lure vergroot gelukkig de verschijningskans van Pokémon aanzienlijk. Het is ongelofelijk hoe snel je, als fanatiek Pokémon-speler, gewend bent aan deze verandering. Niet alleen maakt dit Kanto zoveel levendiger, het laat je ook veel gerichter naar beestjes speuren.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!