Kamermeerderheid voor verbod op Lootboxes

  • Nieuws

  • 2 jul 22 om 16:38

  • Rik

  • 8

Het lijkt erop dat het gebruik van Lootboxes in games binnenkort illegaal wordt in Nederland. Een motie tot onderzoek naar een verbod wordt gesteund door de coalitiepartijen, de SP en GroenLinks. Gezamenlijk hebben deze partijen in zowel de Eerste als Tweede Kamer een meerderheid.

De motie werd ingediend door CDA-Kamerlid Henri Bontenbal en gesteund door VVD, D66, DCA, ChristenUnie, SP en GroenLinks. Indien nodig moet de wet worden aangepast om dit voor elkaar te krijgen. Bontenbal reageerde met zijn motie op een oproep van de Consumentenbond en 19 andere consumentenorganisaties. De organisaties noemen de Lootboxes manipulatief, verslavend en daardoor gevaarlijk voor kinderen.

Kinderen worden gemanipuleerd om deze lootboxes te kopen, maar het is onduidelijk wat erin zit. Het is dus een vorm van gokken en het is ook verslavend. Het zadelt gezinnen op met onverwachte, hoge facturen
– Kamerlid Bontenbal in zijn motie

Lootboxes

Lootboxes zijn digitale ‘schatkistjes’ waarmee (zeldzame) items kunnen worden verkregen in games. Ze zijn het best vergelijkbaar met een digitaal pakje Pokémonkaarten of voetbalplaatjes, omdat je van te voren niet weet wat de inhoud van een Lootbox is. EA’s FIFA-spellen gebruiken Lootboxes voor hun FIFA Ultimate Team-modus. In deze modus kunnen spelers hun eigen fantasie-voetbalclub runnen tegen andere gamers. Op te stellen voetballers verkrijg je via Lootboxes, waarbij de populairste en beste spelers zeldzamer zijn. Wie niet op past is zo honderden tot duizenden euro’s kwijt voordat je de gewenste speler vrij speelt. EA heeft verschillende patenten om spelers te manipuleren zo lang mogelijk te blijven spelen en zo veel mogelijk geld uit te geven in hun spellen. Critici noemen deze praktijken onethisch en gokverslavend.

Wie een topspeler als Ronaldo wil opstellen, moet vaak diep in de buidel tasten

Lootboxes in Nederland

De Ksa (Kansspelautoriteit) roept ouders ook op om hun kinderen geen gebruik te laten maken van Lootboxes. De Ksa, die toeziet op naleving van gokwetgeving in Nederland, heeft al eerder geprobeerd om Lootboxes aan banden te leggen. EA kreeg bijvoorbeeld een miljoenenboete opgelegd voor het gebruik van Lootboxes in hun FIFA-spellen. Hoewel de Ksa zowel de rechter in eerste aanleg als in hoger beroep wist te overtuigen van de rechtmatigheid van de boetes, wist EA afgelopen maart uiteindelijk toch te winnen bij de Raad van State. De hoogste bestuursrechter van ons land verklaarde dat Lootboxes onderdeel van een groter spel zijn en dus niet vallen onder de huidige gokwetgeving. De Raad van State keurde het boetebesluit daarom af. Effectief betekende deze uitspraak dat Lootboxes onverwachts tóch legaal zijn onder de huidige wetgeving in Nederland. De nieuwe motie moet hier verandering in brengen.

Verbod

In België zijn Lootboxes al langer verboden, ook EA heeft hun aankoopmogelijkheden voor Lootboxes in dit land uit staan. Vooralsnog is België het enige land ter wereld met een verbod op Lootboxes (voor minderjarigen). Lootboxes liggen al langer onder vuur en verschillende landen beraden zich over wetgeving om deze praktijken aan banden te leggen. De gokwetgeving van de meeste landen dateert echter van voor de introductie van Lootboxes, waardoor Lootboxes in veel gevallen niet illegaal zijn naar de letter van de wet. Het feit dat België Lootboxes al verbiedt en ook Nederland tot de uitspraak in maart een streng beleid voerde zorgde er voor dat Nintendo en andere bedrijven bepaalde games niet in de Benelux uit durfde te brengen.

Vind jij dit een positieve ontwikkeling? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

0

Nieuws Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

20-04-2024

0

Martijn

7 alternatieve manieren om een Nintendo-game te besturen

3

Special 7 alternatieve manieren om een Nintendo-game te besturen

03-07-2022

8

Dennis

Review: Demon Slayer Kimetsu no Yaiba: The Hinokami Chronicles

0

Review Review: Demon Slayer Kimetsu no Yaiba: The Hinokami Chronicles

02-07-2022

4

Evelyne

Discussieer met ons mee! 8

Yosher

2 jul 22 om 18:41

#5755‍

5858 XP | 1085 comments

Goede zaak als je het mij vraagt. Niet alleen voor de kinderen, maar omdat dit soort onzin het er niet echt leuker op maakt. Van mij mogen lootboxen en al dat soort mechanieken overal ter wereld verboden worden en iedereen die nog zoiets probeert in te voeren een flinke slag tussen de ogen geven. Dit moet niet de toekomst van gaming zijn. 

Fl@ppy

2 jul 22 om 21:57

#5757‍

2771 XP | 536 comments

Erg goede zaak. Zoals touwtje trekken op de kermis. Het meeste wat je trekt is rotzooi. 

rob1N

3 jul 22 om 12:00

#5761‍

5393 XP | 1039 comments

Ik ben het er ergens mee eens, maar aan de andere kant, als ik dan lees "gezinnen zitten onverwachts met hoge facturen" dan denk ik: wie laat z'n kinderen dan ook de creditcard gegevens gebruiken? Je moet toch altijd password bevestigen? 

Paul

3 jul 22 om 15:59

#5765‍

3799 XP | 658 comments

Wat je hier omschrijft is niet uniek aan lootboxes, dit komt voor met elke vorm van in-app purchases. Naast een creditcard zijn er genoeg micro transacties die je per SMS, iDeal, PayPal of zelfs je telefoonrekening (achteraf) kunt betalen.

Het feit dat dit soms (ook vanwege nalatige ouders) té makkelijk lijkt te zijn, is een losstaand probleem wat niet opgelost gaat worden met het verbannen van lootboxes. 

Yosher

3 jul 22 om 16:05

#5766‍

5858 XP | 1085 comments

Je gaat het er niet mee oplossen, maar het zal het probleem, in ieder geval wat lootboxes betreft, wel verminderen. Die kinderen willen hun favoriete speler, favoriete hoed, of weet ik veel wat bemachtigen. En als ze die niet krijgen blijven ze spenderen. Als ze deze spelers, hoeden, etc gewoon zo aan kunnen schaffen, heb je kans dat er weinig met maar een paar euro wordt gespendeerd en niet een paar tientjes of meer. 

Uiteindelijk is het natuurlijk wel een losstaand probleem, maar lootboxes gaan er wel een beetje mee hand in hand in mijn ogen. 

DenHette

4 jul 22 om 11:46

#5775‍

377 XP | 43 comments

Ik begrijp wat je bedoeld, maar om even de parallel met Pokémon kaarten vroeger te trekken: iedereen wilde ook een Charizard, maar je kocht maar zoveel boosters als je mocht van je ouders. De lootboxes zijn gewoon digitale boosters. Het grootste verschil is dat als je je creditcard koppelt aan de tablet, de kinderen zelf beslissen hoe vaak ze proberen. 

Als dat gedrag (van de ouders) kan worden aangepakt, zijn lootboxes in (gratis & niet pay-to-win) games zo'n groot issue niet meer.

Yosher

4 jul 22 om 12:30

#5776‍

5858 XP | 1085 comments

Ben ik gedeeltelijk met je eens. Grote verschil is dat, als je alles fysiek koopt (Pokémon kaarten dus), je wel sneller een overzicht hebt van wat je al hebt gekocht en zo sneller geneigd bent om te zeggen, nu is het genoeg geweest. 

Als je digitaal koopt, heb je dit overzicht niet zo snel, en dan zeg je sneller, nog eentje. Nog eentje. Nog eentje. Etc etc etc...

Daarnaast, fysieke verzamelingen kun je voor ruilen. Digitaal gaat dit volgens mij niet (altijd), en dus MOET je wel blijven kopen als je die ene felbegeerde item, speler, etc wilt hebben. Als de game zelf een ruil systeem heeft, heb je dat specifieke probleem wel opgelost, en is men ook weer net wat minder geneigd om weer nieuwe lootboxes te kopen, want in dat geval kunnen ze zeggen, ik kan er toch voor ruilen. Dan is het inderdaad wel enigszins prima. 

Al het bovenstaande geldt dan ongeacht of de speler kind of volwassen is, want er zijn genoeg volwassenen die zich niet in kunnen houden.

Maar hoe dan ook, maar mijn mening wordt het er allemaal niet leuker op. Als je zelf niets eraan uitgeeft maar het spel wel speelt, worden je wel altijd de ogen uitgestoken met al die leuke dingen die je ZOU kunnen krijgen als je zo'n lootbox koopt. Of je ziet je vrienden ermee pronken. En daar loop jij, met die gratis troep die toch echt enorm saai is vergeleken met die lootbox dingen.

Het is dus net maar het perspectief vanwaar je het bekijkt. In mijn ogen mag het gewoon over het algemeen verboden worden en dat ontwikkelaars het allemaal vervolgens gewoon op een normale manier aanbieden, zodat je tenminste wel weet wat je aanschaft, ongeacht de game, free-to-play of niet. 

Mijn mening natuurlijk.

DenHette

4 jul 22 om 10:15

#5771‍

377 XP | 43 comments

Het lastige hieraan is dat heel veel Free to Play games natuurlijk gratis kunnen zijn door dergelijke systemen. Het is inderdaad lastig dat sommige mensen hier niet verantwoord mee kunnen omgaan, maar denk maar aan CCG's zoals Magic Arena en Hearthstone of games als League of Legends, Fortnite en andere games waarbij puur cosmetische zaken in lootboxes zitten.

Gaan we straks die games niet meer kunnen spelen omdat mensen met kinderen de betaalgegevens op hun tablets vergeten te vergrendelen? Ik vind het persoonlijk een beetje jammer. Begrijp me niet verkeerd, heel het gok gedeelte is inderdaad iets waar wat aan gedaan moet worden (al zeker het geld verdienen door verkopen van zeldzame items dat aanzet tot meer lootboxes openen en lootboxes in games die niet gratis zijn).

Ik zie af en toe het argument dat de games hier in België en Nederland gewoon moeten worden aangeboden met de microtransacties verwijderd zodat we hier kunnen verderspelen zonder lootboxes, maar die logica valt uit elkaar als je er wat over nadenkt. Voor een kleine afzetmarkt als België en Nederland gaan geen specifieke wijzigingen in de software voor gedaan worden (voorbij een region lock op het volledige spel) en al zeker niet meer wanneer er net aan die markt niets meer verdiend kan worden. Game studio's en publishers zijn nogsteeds bedrijven en moeten ergens geld uit halen. De games beschikbaar houden voor onze landen levert hen alleen extra kosten op qua serverinfrastructuur en kan hen verder niets meer opbrengen. 

In al het voorgaande spreek ik nog niet eens over de kosten die mensen al gehad hebben aan free to play games die ineens verdwijnen als sneeuw voor de zon als die games delisted worden. Ikzelf heb bijvoorbeeld ondertussen best veel Pokemon Unite en Magic Arena gespeeld. Als die games moeten afsluiten in België verdwijnt zowel mijn hele collectie kaarten in Magic die ik over de jaren heb opgebouwd als mijn Pokemon Unite account waar ik uren op heb gegrind om Pokemon vrij te spelen (en uberhaupt beter te worden in een spel dat ik dan gewoon niet meer mag spelen).

Ik heb bij Fire Emblem Heroes (nooit een lootbox gekocht met echt geld) gezien wat een zure appel het is om een account waar je uren in geïnvesteerd hebt om te geraken waar je bent, te zien verdwijnen omwille van het land waar het aan gekoppeld is. Laat staan als andere landen wel nog mogen spelen of als je er effectief geld aan hebt uitgegeven.

Ik weet dat de meeste mensen enorm neerkijken op mobile games, maar probeer je even te verplaatsen in de mindset van mensen die die games wel graag spelen. Er zit namelijk meer gameplay in veel mobiele titels dan je denkt en mobile games zijn meer dan Clash of Clans en Raid Shadow Legends. Om het even in perspectief te zetten: Ik vind MMO's echt helemaal niks, maar ik ken heel wat mensen die redelijk kwaad zouden zijn als hun WoW account en toegang word geblokkeerd omdat er bijvoorbeeld één of andere wetgeving beslist dat in-game marketplaces niet meer mogen.